21 września 2016

Tydzień ciężkiej pracy z Bosch PMF 350 cz.2/3 " Jak przyciąć i poprawnie zamontować listwy progowe?"

Montaż listew progowych za pomocą narzędzia wielofunkcyjnego








Listwy progowe to za listwami przypodłogowymi ostatni element wykończenia podłogi z paneli, płytek, parkietu. W sklepach dostępne są w przeróżnych wersjach montażowych - na kołek rozporowy, na taśmę dwustronną oraz wykończeniowych  - od drewnianych, po plastikowa, aż do aluminiowych, którymi dzisiaj się zajmiemy. Drzwi nowych trochę przybyło ( o montowaniu nowych drzwi już niedługo na blogu) dlatego też wypada założyć świeże listwy :

Do dzisiejszego majsterkowania potrzebujemy następujące elementy :
- listwy ( w komplecie z kołkami )

Listwy progowe przed położeniem na podłoge

oraz narzędzia :
-obecnie testowane przeze mnie narzędzie wielofunkcyjne Bosch PMF 350

Narzedzie wielofunkcyjne Bosch PMF 350

- wiertarkę do przewiercenia paneli i betonu - ja od razu wiercę młotowiertarką z udarem i wiertło spokojnie przechodzi przez panele nie uszkadzając go- albo wprawa albo szczęście głupiego:)

młot udarowy eurotec

Czas pracy - mi zajęło 3 godziny na 6 listew progowych "z problemami". Normalnie ogarnięty człowiek zrobi to w ok półtorej godzinki:)

Zaczynamy! Przed nami listwa progowa wraz z kołkami w komplecie :

listwa progowa wraz z kołkami niezbędnymi do montażu

A to próg, do którego przylegać będzie nasza listwa progowa :

próg drzwi gotowy do montażu listwy


Odmierzamy jaka długość będzie nam potrzebna :

listwa do przycięcia

Przenosimy to na listwę aluminiową :

punkt to przecięcie narzędziem Bosch

Zaznaczamy linię cięcia : 

zaznaczona linia listwy progowej


Teraz czas przygotować naszą Bosch-kę. Odchylamy zaczep :


przycisk do zmiany tarczy


Odwracamy- głowiczka nam się ścisnęła - można zakładać tarczę :

głowica chwytająca tarczę

Wybieramy tą z cienkim brzeszczotem do metalu : 

tarcza do cięcia paneli i listew podłogowych

"Klik "i gotowe ...

narzedzie bosch gotowe do pracy

Kładziemy listwę na stabilne podłoże-u mnie mały stołeczek :

listwa progowa

Docinamy wcześniej przygotowaną tarczą :

bosch pmf 350 tnie listwe progową

Zauważyłem że najlepszą metodą na równe i szybkie cięcie, to pozwolić narzędziu samemu się prowadzić, tj. nie dociskać mocno do ciętego przedmiotu, tylko delikatnie trzymać, a tarcza sama będzie się przesuwała dalej :

koniec cięcia bosch

Po docięciu na długość, pozostaje nam "wyrzeźbić" winkiel obok futryny. Zaznaczamy to na listwie :

miejsce do przecięcia na listwie progowej aluminiowej

I ogień! Przypominam,delikatnie nakieruj narzędzie, a potem pozwól maszynce się prowadzić :)

kąt w listwie aluminiowej, progowej

Przymierzamy- wygląda, że jest ok.

przymierzamy listwę progową - czy pasuje

Wsuwamy kołki do listwy ( mają taki specjalny dzióbek ) :

kołki montażowe w listwie progowej

Zaznaczamy, wiercimy otwory i wbijamy kołki (wiertło 6 )

wywiercone dziury na kołki

Teraz ostatni etap - przykładamy listwę i wbijamy delikatnie (przez szmatkę, albo młotkiem gumowym listwę do podłogi ):

zamontowanie listwy progowej

Gotowe!
listwa progowa zamontowana

Teraz czas na następną- bierzemy wymiar, rysujemy linię i docinamy : 

docinanie narzędziem wielofunkcyjnym bosch pmf 350

 Szybka przymiarka :

przymierzenie listwy progowej

Pasuje - jest tylko jedno ale! :

listwa docięta dobrze

Po przyłożeniu- drzwi nie chcą się domknąć- listwa progowa je blokuje :

drzwi do przycięcia

Cóż- trzeba przyciąć drzwi - przed nami zdjęte z zawiasów :

drzwi gotowe do przycięcia

Oczywiście docięcie, to żadne problem - wystarczy zmienić tarczę w naszym wielofunkcyjnym narzędziu :

brzeszczot do urządzenia wielofunkcyjnego

I skrócić na wymaganej odległości spód drzwi ( w tym wypadku ok. 3mm)

docinanie drzwi

Teraz delikatnie wyrównamy tarczą z mniejszym ząbkiem :

drzwi przeszlifowane

Gotowe. Nasz testowany Bosch PMF 350 poradził sobie z drzwiami bez zająknięcia. Teraz pozostało przymocować listwę progową i uciekamy do następnych drzwi :

drzwi spasowane i docięte

Przy kolejnych futrynach obyło się bez większych problemów, jednak jedno miejsce zrobiłem przy okazji - otóż panele dotykały progu i czuć było, że stojąc na nim podłoga trochę pracuję - postanowiłem obciąć je, pomimo że są już wyłożone :

próg naciska na panele

Mała tarcza, trochę skupienia żeby nie uszkodzić paneli i działamy :

cięcie paneli na podłodze

 Widoczek z bliska :

narzędzie wielofunkcyjne tnie panele z bliska

Odkurzamy paprochy :)
odkurzanie po dociętych panelach

 I standardowo- bierzemy wymiar :


wymiar do docięcia

Rysujemy linie :


listwa do docięcia

Z tą listewką przeniosłem się do warsztatu : 


listwa zabezpieczona w imadle

Docinamy ( listwę osłoniłem tekturą żeby imadło jej nie porysowało) :

docinanie listwy progowej

Skończone! Biegniemy z listewką do przymiarki :


karton zabezpiecza listwe w imadle

Listwa pasuje! Wiercimy-montujemy-finisz.
zamontowana i docięta listwa


Dzisiejszy dzień testów maszynki wyszedł bardzo dobrze- narzędzie wielofunkcyjne Bosch rzeczywiście radzi sobie z docinaniem i piłowaniem różnorodnych materiałów ( panele, listwy aluminiowe, plastikowe, drzwi). Jeśli chodzi o plastikowe listwy, to przy okazji rozgrzanej maszynki "machnąłem" zaślepki od niedawno wstawianego parapetu- tu już nawet nie zastanawiałem się czy narzędzi da radę- po prostu odznaczyłem sobie zaślepkę :

dociecie zaślepki parapetu

parapet bez zaślepki


Ułamek sekundy : 

zaślepka parapetu

ciecie zaślepki bosch pmf 350

I gotowe :

parapet gotowy do użytku


Już za dwa dni - kolejna, ostatnia część narzędzia wielofunkcyjnego Bosch PMF 350. Spróbujemy ją w prosty sposób zamienić w dłutko i szlifierkę oscylacyjną - potrzebną do renowacji starych drewnianych krzeseł. Zobaczymy co da się z nimi zrobić :)


8 komentarzy:

  1. stosowaniem zielonego boscha takze do cięcia listew jak i parapetu, praca bezproblemowa a ciecie i praca narzędzia idealna

    OdpowiedzUsuń
  2. 350 jak najbardziej godna polecenia innym ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. widze ,ze Bartek mnie uprzedził z komentarzem. także polece i pozdrawiam chłopaków

    OdpowiedzUsuń
  4. praca wykonana bez jakichkolwiek problemow, szybko i sprawnie. cięcia bezproblemowe i nie nabrudziło za duzo

    OdpowiedzUsuń
  5. Michał Szołtysek20 lipca 2017 19:53

    Widać,że doskonale wykonana praca. Ja się przyznam, że nie robiłem samodzielnie takich prac, bo zleciłem wykonanie całej podłogi https://nuvolariparquet.pl/szerokie-deski i nawet po kilku latach stan podłogi się nie zmienił - deski zostały doskonale osadzone i w żadnym miejscu poziom podłogi się nie podniósł.

    OdpowiedzUsuń
  6. Praca rzeczywiście wykonana bardzo fachowo, warto jednak użyć listew do wyginania takich jak te https://pawotex.com/listwy-do-wyginania/, bardzo nam to ułatwi pracę na wszelkiej maści łukach czy innych elementach półokrągłych.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja też miałem podobną sytuację u siebie i do tego jeszcze mam gniazdka elektryczne na wysokości listwy. Nie byłem przekonany co do zakupu przez internet bo przecież to dość niestandardowy produkt, ale gdzie indziej nie mogłem tego znaleźć, a ciekawe opinie znalazłem tutaj https://efakty24.pl/. Dorobili mi właśnie takie zakończenia w listwach i takie specjalne cieniowane w listwie do balkonu. Gdyby nie to musiałbym zapłacić nie wiadomo ile stolarzowi, więc polecam z czystym sumieniem :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Listwy przypodłogowe z MDF i opinie na ich temat to nie jest taka łatwa sprawa, ciekawe informacje znależć można tutaj https://efakty24.pl/. Wiadomo każdy odbiera to zupełnie inaczej. Dlatego nie ma jednolitej wersji, ale chyba żaden produkt nie ma. Mogę powiedzieć jak to z mojej strony – ja jestem zadowolony ogólnie, bo przede wszystkim widać za co się płaci. To jakościowy produkt.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawiony komentarz :)