16 stycznia 2016

Jak wymienić żarówki ksenonowe, światła w Passacie B5 FL

Wymiana palników ksenonowych D2SŻarówki ksenonowe dzięki większej intensywności światła, mniejszego zużycia mocy oraz wytrzymałości są zdecydowanie lepszą alternatywą od tradycyjnych żarówek halogenowych. Jednak te również potrafią się zepsuć i trzeba je szybko wymienić. Pokaże jak to zrobić na przykładzie VW Passata B5fl. 







Konstrukcja Passat B5fl z oświetleniem ksenonowym zmusza posiadacza (w wyniku awarii) do odkręcania zderzaka oraz paru bliskich mu elementów, ze względu na złośliwie:) umiejscowiony zestaw ( palnik, silnik, żarówka) - czyli po zewnętrznej stronie lampy, gdzie nie mamy dostępu do xenonów ze strony silnika.


Czas pracy : za pierwszym podejściem  2-3 godziny
Narzędzia - klucze, śrubokręty, torx
Koszt robocizny : 150zł. 

W  Passacie  B5fl żarówka/palnik/xenon/ oznaczona jest symbolem D2S. Ja zakupiłem jedną z tańszych opcji ~ 80zł (kpl) noname choć naczytałem się, że mogą mi się nie uruchomić. U mnie działają jak na razie bez zarzutu. Temperatura koloru ( nad która długo się zastanawiałem) wybrałem 8000K, a miałem 4300K (im większa liczba Kelvinów, tym światło przechodzi przez odcienie bieli-niebieskiego, aż do fioletu)

4300K -  biel  
6000K-   biel wchodząca w delikatny niebieski 
8000K -  biel wchodzi w niebieski + delikatny fiolet 

Doczytałem się również, że najlepiej (najwydajniej świeci) 4300K, a potem trochę ciemniej, jednak dla mnie 8000K okazało się naprawdę dobrym wyborem. 

Więc jak wymienić żarówki ksenonowe w Passacie B5fl? 
Zaczynamy:

Otwórzmy maskę:)
Odłączmy akumulator( bezpieczeństwo Twoje i Twojego samochodu... bla bla bla ):



Zdejmujemy przednią uszczelkę gumową - będzie łatwy dostęp, żeby odczepić rączkę od otwierania maski ( potrzebne do ściągnięcia grila):



Odczepiamy rączkę od otwierania maski.
Podważamy zawleczkę zabezpieczająca i delikatnie rozszerzamy plastiki od rączki - pstryk i ściągnięte:)  



Następnie odkręcamy dwie imbusowe śruby od grila i wysuwamy go do góry ( mocowany na wsuwane zaczepy plus te dwie śruby które wykręciliśmy ):


Passat bez grila:






Teraz czas na osłonę silnika. Tu musicie sami dojść gdzie są śruby- bardzo łatwa sprawa, oryginalnie bodajże 6 dużych wkrętów - u  mnie dodatkowo 6 dorabianych (do osłon nadkoli ):




Reszta śrubek od zderzaka ( 4 szt + te co trzymały gril, czyli sześć):



Podnieśmy teraz samochód do góry (łatwiejszy dostęp do śrubek i wkrętów obok nadkola):



Aha - lepiej sobie opisać skąd wykręcacie śrubki :



Bierzemy się za nadkola : ale tylko od strony silnika/ maski- nie odkręcajmy całego - musimy dostać się tylko do śruby trzymającej zderzak z boku. U mnie było to 6 wkrętów ( podniesienie samochodu dało nam łatwiejszy dostęp) :





A tu miejsce gdzie odkręcamy ostatnio śrubkę od zderzaka po odsunięciu osłony nadkola i wysuwamy go w przód/ od samochodu - zrób to delikatnie i odkręć jedna stronę, druga niech będzie przyczepiona - po co zdejmować go całkowicie z auta?:


Odsunięty zderzak :


Zdejmujemy gumową zaślepkę :



I odkręcamy jedną z 4 śrub trzymającą reflektor, następnie dwie od góry i jedną za reflektorem od strony silnika ( łatwe do zlokalizowania):




O tutaj mam zdjęcie tych dwóch śrub od góry :



Teraz czas na odkręcenie wspornika zderzaka : jedna śruba pod reflektorem(na zdjęciu) i obok ( od strony grila ).
Uzyskaliśmy dzięki temu lepszy dostęp do reflektora i możemy łatwiej nim manewrować przy wyciąganiu :


Wyciągamy lampę z auta (wysuwamy), odpinamy wtyczkę...




... i lecimy z nią na warsztat :



Teraz trochę gorsza jakość zdjęć, ale widać co i jak. Przed nami 3 śrubki i zatrzask od pokrywy osłaniająca wtyczkę oraz żarówkę/ soczewkę/ xenon/ :



Po odkręcamy, podważamy zatrzask :



Przekręcamy delikatnie wtyczkę i wysuwamy - trzyma się na takich dwóch małych bolcach :


Teraz czas na pierścień mocujący żarówkę/ palnik/ xenon/ ksenon :
Delikatnie w lewo i do siebie :


Wyrzucamy stary palnik/.../.../... :



I powoli, dokładnie montujemy nowy - nie dotykajmy szkiełka - jest tylko jedna pozycja w której da się ją zamontować - ustawia to taki wycięty kwadracik u góry ( sami się domyślicie):



Gotowe :


Biegniemy do auta - skręcamy bok w odwrotnej kolejności i bierzemy się za drugą stronę :


Skręcamy całość - pamiętaj żeby równo przykręcić reflektor, zderzak ( niby niewiele, ale jednak trochę można to regulować) - żeby nie powstałą nam jakaś szpara na łączeniach poszczególnych elementów. Ja dodatkowo wymieniłem jeszcze żarówki postojowe w5w na białe, ledowe, bo jakoś te żółte postarzają ( i tak już leciwy) samochodzik. 
Efekt końcowy : 




Myślę, że samodzielna wymiana palników/żarówek ksenonowych/xenonowych*  była warta poświęconego trudu i czasu - w końcu zaoszczędziliśmy trochę złotych, a efekt jest ten sam. Choć mam nadzieję, że się nie zdarzy, to za drugim razem na pewno pójdzie Wam o wiele szybciej. 
*Nie jestem fachowcem ani mechanikiem - dlatego nie wiem dokładnie czy to jest palnik czy żarnik czy ksenon czy xenon - ważne, że robota jest zrobiona a nasz Passat B5fl jest gotowy do jazdy.  

Cieszę się, że mogłem Wam pomóc. Zachęcam do komentowania- jak Ty poradziłeś sobie z tymi światełkami? Jak się sprawuje Twój samochód? Pochwal się swoją perełka:)








46 komentarzy:

  1. To się nazywa poradnik, wszystko pięknie pokazane :D Dzieki wielkie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Napracować się trzeba, ale efekt genialny :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wygląda to całkiem spoko-racja. Musze jednak przyznac się, ze wlasnie teraz- niecaly rok po wymianie palników na te chińskie- prawy załącza się co drugie włączenie świateł... Nadszedl czas na wymianę z firmowymi zamiennikami i temperatura 6000k. W deszczowe dni jest jednak trochę ciemno:)

      Usuń
  3. Super tutorial! Dzięki, znacznie przyspieszyło mi to pracę :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratuluję samodzielnej wymiany:) 150zł w kieszeni:)

      Usuń
  4. Świetna sprawa i cały temat rozłożony na części pierwsze. Myślałem, że już niczego w tych kwestiach się nie dowiem.

    OdpowiedzUsuń
  5. Odpowiedzi
    1. Dzięki piekne za komentarz- wstyd sie przyznać, ale po czasie wróciłem do 4300k i przy tym już zostanę

      Usuń
  6. Niestety nie jedno auto tak ma, np. Modusy tak mają że trzeba zdjąć cały zderzak żeby wymienić jaką kolwiek żarówkę, swoją drogą fajny poradni nie jednemu pewnie pomógł :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki piękne:) co za filozofia producentów z tymi zderzakami żeby wymienić światełko.... To tak jakbym do wymiany żarówki w kinkiecie musiał gładź zrywać...

      Usuń
  7. do wymiany palnika w b5 nie ściągamy całej lampy tylko dekielek na plastikowym nadkolu

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny poradnik, chyba wieczorem sam do tego osiądę bo szkoda płacić mechanikowi za coś co można zrobić samemu :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nienawidze tego robić, tak samo jak miałem modusa.. z deszczu pod rynne....

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetny blog, fajne poradniki bardzo przydatne! :)

    OdpowiedzUsuń
  11. W kwestii sprzedaży samochodów najlepiej sprawdza się skup aut Warszawa. Firma ta oferuje odkupienie starego samochodu i wypłacenie potrzebnej gotówki. Wszystko bardzo sprawnie
    Skup aut Warszawa

    OdpowiedzUsuń
  12. Po zapoznaniu się z takimi wskazówkami podejrzewam, że większość już by sobie z taką wymianą dała radę. To tylko tak groźnie wygląda.

    OdpowiedzUsuń
  13. Te poradniki są świetne!

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciekawe i przydatne informacje. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Super wpis. Warto było tutaj zajrzeć. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo pomocne wskazówki i informacje!

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo fajne porady i na pewno wielu osobom będą one przydatne. Muszę przyznać, że ja również jakiś czas temu miałem małą awarię auta na drodze. Właśnie wtedy skorzystałem z pomocy drogowej https://pomocdrogowa.i-wroclaw.pl/ która wiedziała w jak sposób może mi sprawnie pomóc.

    OdpowiedzUsuń
  18. Akurat takie rzeczy nie są ciężkie, ale moim zdaniem niektórych rzeczy samodzielnie nawet lepiej nie ruszać. Ja jestem zdania, że ważną kwestią jest, aby zawsze mieć numer do pomocy drogowej https://zakrzewski-holowanie.pl/ gdyż na trasie może nam się ona przydać.

    OdpowiedzUsuń
  19. Wszystko zależy od modelu samochodu, jednak wymiana żarówek zazwyczaj nie jest zbyt skomplikowaną czynnością. Ważne jest jednak to, aby wybrać dobrej jakości żarówkę. Wtedy wymiana nie będzie tak częsta.
    https://motoledy.pl/pl/20-swiatla-dzienne-drl

    OdpowiedzUsuń
  20. Muszę przyznać, że bardzo ważnym dla mnie jest również to aby wiedzieć do którego serwisu moje auto oddawać. Ja jestem zadowolony z napraw w https://autoserwis-bialystok.pl/ i oczywiście każdego zachęcam do korzystani z ich usług.

    OdpowiedzUsuń
  21. Fajnie tu u Ciebie muszę częściej tu zaglądać

    OdpowiedzUsuń
  22. wiele ciekawych treści tutaj.

    OdpowiedzUsuń
  23. Super przedstawiłeś jak to zrobić. Podoba mi się ten wpis.

    OdpowiedzUsuń
  24. Świetny i bardzo wartościowy wpis. Podoba mi się.

    OdpowiedzUsuń
  25. Bardzo lubię odwiedzać ten blog

    OdpowiedzUsuń
  26. Cześć. Jak to jest z tymi lampami w b5fl czy żarnik powinien byc xenon- krótkie czy bixenon- krotkie /dlugie? Jak bixenon to co z odbłyśnikiem z wewnętrznej strony lampy z h7 ktory daje na długie?

    OdpowiedzUsuń
  27. Teraz już będę wiedziała jak zrobić to samemu, dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  28. Dziękuje Ci pięknie, trudniłem się z tym kupę czasu.
    https://telegra.ph/motole-08-12

    OdpowiedzUsuń
  29. Przede wszystkim dobrym rozwiązaniem jest właśnie to aby wiedzieć również w jakim serwisie najlepiej jest wykonywać naprawy. Ja od zawsze jeżdżę do https://autokorbas.pl/ i to z ich obsługi jestem bardzo zadowolony.

    OdpowiedzUsuń
  30. Akurat ja również takimi rzeczami się nie zajmuję gdyż po prostu na tych sprawach całkowicie się nie znam. Jestem za to zdania, że bardzo dobrym rozwiązaniem jest zawsze wezwanie pomocy drogowej https://www.pomocdrogowa.walbrzych.pl/ która na pewno nas skutecznie odholuje.

    OdpowiedzUsuń
  31. Jeśli lubicie motoryzację to myslę, że ten artykuł https://rajdkolobrzeski.pl/640-km-pod-maska-nowego-cts-v-cadillac-podal-szczegolowa-specyfikacje/ może was zainteresować. Sporo się ostatnio dzieje w świecie moto :) Sama chętnie czytam. Przyszły rok będzie jeszcze ciekawszy.

    OdpowiedzUsuń
  32. W sumie ja już nie mam swojego auta gdyż tak naprawdę nie nadawało się ono do dalszej jazdy. Za to chcę powiedzieć, że zawsze można stare pojazdy oddać do stacji kasacji https://kasacja.stalowa-wola.pl/ i to jest na pewno bardzo dobre rozwiązanie.

    OdpowiedzUsuń
  33. Świetny poradnik! Cieszę się, że tutaj trafiłem

    OdpowiedzUsuń
  34. Rewelacyjny jest ten wpis

    OdpowiedzUsuń
  35. Skup aut to doskonałe rozwiązanie dla osób, które chcą sprzedać swój samochód szybko i bez problemów. W przeciwieństwie do tradycyjnej sprzedaży, nie musisz martwić się o to, że potencjalny kupiec nie pojawi się na spotkaniu, czy że negocjacje cenowe będą trudne. Wszystko jest prostsze, kiedy korzystasz z usług firmy takiej jak https://vikingskupaut.pl/.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawiony komentarz :)