Samodzielna wymiana oleju w swoim samochodzie, to dobry sposób na zaoszczędzenie pieniędzy i pewność, że do Twojego silnika trafił odpowiedni olej. Często wymieniany zapewni dobre smarowanie Twojego silnika i zapewni mu długie życie. Wraz z nim zajmiemy się również podmianą filtru oleju, paliwa i powietrza. Razem z właścicielem dzisiejszego dieselka zgodziliśmy się, że warto to zrobić po przejechaniu ok 10tyś km. Zapraszam do lektury - jak krok po kroku dokonać najważniejszej wymiany okresowej w naszym silniku na przykładzie najbardziej znanego "klekocika" grupy Volkswagen 1.9 TDI zamontowanym w Skodzie Superb.
Już w tytule zaznaczyłem, że warto robić to możliwie często - przejechanie 10 tyś. km wydaję się dobrym dystansem na wymianę oleju i wszystkich filtrów. Zaniedbanie lub przesadne przedłużanie okresu od wymiany do wymiany może spowodować wiele szkód - od zapchanego filtra oleju po zwiększenie tarcia elementów silnika, aż po jego uszkodzenia - zatarcie panewek i tym podobne historie.
Zatem majsterkowicze - bez owijania w bawełnę - bierzemy się do roboty :
Czas potrzebny na wymianę oleju i filtrów : 1,5 godziny.
Narzędzia :
- Śrubokręt płaski, krzyżowy,
- Klucz 19-tka,
- Klucz- opaska do odkręcania obudowy filtra oleju - u mnie klucz łańcuchowy (10zł)
- Kombinerki
- Pojemnik na przepracowany olej
- Odkurzacz,
Wymienione zostały następujące filtry ( oznaczenia Filtrona)
- FILTR OLEJU OE 640/1
- FILTR POWIETRZA AP 149/1
- FILTR PALIWA PP 839/1
- FILTR KABINOWY K 1047A
Oraz olej Castrol EDGE Turbo Diesel 5W40 który spełnia VW normę 505.01 dla silników z pompo-wtryskiwaczami.
Warto dodać jeszcze, że wymianę oleju dobrze przeprowadzić przy cieplejszym silniku - rzadszy olej lepiej spłynie na dół silnika.
Widok ogólny na silnik ( po odkręceniu górnej pokryw silnika) :
1. OLEJ -FILTR OLEJU.
Najpierw zajmiemy się dolną osłoną silnika - odkręcamy śruby i zdejmujemy ją :
O! takie śrubki trzymają osłonę :
Śruby, wkręty odkręcone - zdejmujemy osłonę :
I ukazuję nam się śruba - korek przez który będziemy wylewać stary olej :
Zanim go odkręcimy, otwórzmy korek wlewu oleju na górze silnika :
oraz wyjmijmy bagnet :
Teraz możemy odkręcić korek od spody kluczem 19-tką :
I zlewamy przepracowany olej do uprzednio przygotowanego pojemnika :
Przepracowany olej zlany, możemy zabrać się za odkręcenie obudowy filtra oleju- opaska łańcuchowa:
Wyciągamy brudny filtr :
Tu dla porównania - nowy-stary filtr oleju - zdjęcie deczko za ciemne :)
Pozostaje skręcić tylko dolną, górną pokrywę silnika i gotowe! Nasz "kopciuch" ma świeży olej:)
2.FILTR PALIWA :
Odkręćmy śrubkę stabilizująca, podtrzymującą filtr paliwa ( z prawej strony ) :
Ściągnijmy opaski z węży za pomocy kombinerek oraz pozbądźmy się zawleczki zabezpieczającej za pomocą śrubokręta płaskiego :
Zawleczką znajduję się dokładnie na tym odczepionym podwójnym przewodzie :
Zakręcamy śrubkę podtrzymującą ... i GOTOWE :) Nie dość, że nasz kopciuch ma czysty olej, to jeszcze zajada się świeżym olejem napędowym :
Pozostaje nam jeszcze filtr powietrza - zobacz jakie to proste...
3.FILTR POWIETRZA :
Odczepiamy plastiki/ kanały dolotowe do filtra przedstawione na zdjęciu :
Podważamy zatrzaski obudowy filtra powietrza :
Podnosimy obudowę i wyciągamy stary filtr :
Porównanie - stary i nowy filtr :
Odkurzamy komorę filtra powietrza i wsadzamy nowy filtr. Składamy obudowę i kanały dolotowe - GOTOWE :)
4.FILTR KABINOWY
To już ostatnia i najprostsza czynność w dzisiejszych zmaganiach z naszym samochodem. Musimy odsunąć pokrywę podszybia ( osłania ona akumulator i właśnie nasz filtr kabinowy ). Wyciągamy stary filtr i zakładamy nowy :
Jak widać po 10tyś km kondycja naszego powietrza w samochodzie nie jest w najlepszym stanie. Jak już zadbaliśmy o czyste powietrze dla naszego silniczka warto zadbać również o dobrą atmosferę w kabinie samochodu.
Składamy pokrywę podszybia na swoje miejsce i GOTOWE.
Przeprowadziliśmy podstawową, a zarazem najważniejsza czynność serwisową dla naszego samochodu własnymi rękami. Satysfakcją z roboty oraz z zaoszczędzonych pieniędzy jest warta poświęcenia autku swojego czasu.
Też wolicie sami "porobić" przy autko, czy uważacie że od tego jest serwis? Udało Wam się zmienić olej w swoich furach? A może coś zepsuliście przy okazji? Pochwal się tym w komentarzu :)
Już niedługo zajmiemy się wymianą seryjnych, zmordowanych głośników przednich w 15 letnim Pasacie. Efekt musi być super. Zapraszam do lektury.
A tymczasem warto poczytać o wymianie zepsutych świateł ksenonowych :
Wymiana palników xenonowych VW Passat B5fl
Po więcej ciekawych porad zapraszam na stronę główną.
Ja od zawsze samemu wymieniam olej w samochodzie. Robię to co roku i nie patrzę na limit kilometrów ( mało jeżdżę, to bym wymieniał co kilka lat ) i silnik ładnie pracuje i nigdy mnie nie zawiódł mimo, że samochód ma już 18 lat :)
OdpowiedzUsuńZ wymianą nigdy nie miałem problemów - jedynie z narzekaniem żony, że pobrudziłem ubrania olejem :)
Tak jak piszesz- prosta czynność, wystarczy tylko chcieć, a w przypadku niewielkich przebiegów wymiana raz na rok jest bardzo dobrą praktyką. Ja uparłem się z wymianą na te 10-12tyś km. Jeżdżę przeciętnie 1500km miesięcznie także serwis olejowy wypada u mnie co ok.8 miesięcy. Najważniejsze, że silniczek w dobrej kondycji (wspomniany na blogu 1.8T w starym Pasku) i nie ma apetytu na oliwę jak na przykład moja wcześniejsza astra F (1.6 16v), która pomimo oszczędności spowodowanej niskim spalaniem gazu-bardzo lubiła wypić 0.8 minerała na 1.5tyś km:) Mimo wszystko samochodzik wspominam bardzo dobrze:)
UsuńMój ford 1.6 16v nigdy nie brał oleju i zawsze się zastanawiam jak to możliwe, że niektóre tyle go zużywają. Szczególnie mówią ludzie, że jak się ma silnik TSI z gruby vw to trzeba wozić bańkę oleju w bagażniku.
UsuńTo szczęśliwa była ta Twoja fordowska 16zaworówka bo w starych oplach 16v(ecotec-i) tak jak wspomnialeś bez dodatkowej banki oliwy w bagażniku się nie obeszło. Co do TSI to nie miałem przyjemności z tym silniczkiem, ale dużo złych opinii krąży po internetach(kwestia czy w nie wierzyć)- dla przykładu- volkswagenowski 2.0 tdi ma tak zła opinie, a koledze trzyma sie bez żadnego problemu...
UsuńMój 1.2 16v Ecotec jakos oleju nie bierze :p
OdpowiedzUsuńTo tylko się cieszyć kolego :) Moja 1.6 16v chliptała olej aż miło.
UsuńBardzo pomocny wpis, dzięki! Zawsze gdy zbliżał się termin wymiany oleju w moim aucie, jechałem do pana Janka i wymieniał. Powiedziałem dość, zbieram się do roboty,co się okazuje to nie takie trudne jak myślałem.
OdpowiedzUsuńPrzydatny wpis, to na pewno. Już zacząłem sam wymieniać olej. Nie taki diabeł straszny jak go malują. Extra! Dzięki za pomoc.
OdpowiedzUsuńbardzo fajne auto, a poradni jak najbardziej przydatny :)
OdpowiedzUsuńStrasznie mnie to boli że nei mam kanału, a bym miał taką robote z głowy.
OdpowiedzUsuńPiotr - w tych silnikach nie potrzeba kanału. Śrube spustową masz zaraz na wyciągnięcie ręki. Połóż się i zobaczysz jak prosto zrobić wymianę oleju bez kanału ani podnoszenia auta.
UsuńAby samochód został sprzedany w szybkim czasie, warto korzystać z usług firm takich, jak skup samochodów Warszawa. Z wielu powodów jest to obecnie najlepsze rozwiązanie.
OdpowiedzUsuńskup samochodów warszawa
Fajny instruktaż i świetne zdjęcia. jasno i wyraźnie przedstawione wszystko. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńRegularna wymiana oleju to według mnie obowiązek każdego kierowcy. Musimy o tym pamiętać jeśli chcemy aby nasze auto śmigało i nie przysparzało nam problemów.
OdpowiedzUsuńA czy filtr powietrza nie powinien być z oznaczeniem AP 063/1 ??
OdpowiedzUsuńGdy przyszła pora na naprawy w moim aucie to prawie wpędziło mnie to do grobu. Okazało się, że do wymiany pójdzie także turbina. Koszta urosły do tego stopnia, żę musiałem ratować się szybką pożyczką z https://taktofinanse.pl/szybka-pozyczka-pozabankowa-przez-internet-na-raty na pokrycie wszystkich kosztów
OdpowiedzUsuńI kolejny Twój artykuł, który niemal spadł mi z nieba :D Co prawda przy większych usterkach wolę udać się do zaprzyjaźnionego mechanika, ale takie sprawy jak na przykład wymiana oleju, zdecydowanie wolę zrobić samodzielnie.
OdpowiedzUsuńSuper, że dzielisz się swoim doświadczeniem i dajesz tak praktyczne rady.
OdpowiedzUsuńSuper, może kiedyś uda mi się samodzielnie wymienić olej :)
OdpowiedzUsuńŚwietny, bardzo pomocny wpis.
OdpowiedzUsuńPodoba mi się bardzo
OdpowiedzUsuńJest to coś na pewno bardzo ważnego i ja jeszcze chcę powiedzieć, ze także jakiś czas temu zastanawiałem się nad tym co zrobić jak auto nagle zatrzyma się w trasie. Dziś już dokładnie wiem, że wtedy wezwanie pomocy drogowej https://pomocdrogowa.i-koszalin.pl/ jest bardzo dobrym rozwiązaniem.
OdpowiedzUsuńAwaria samochodu w trakcie podróży to koszmar każdego kierowcy. Dlatego warto znać sprawdzoną firmę świadczącą usługi pomocy drogowej. Polecamy http://www.pomocdrogowapoznan.pl/ - to strona, na której znajdziecie Państwo wszelkie niezbędne informacje o naszych usługach. Działamy szybko i skutecznie, bo wiemy, jak ważne jest bezpieczeństwo na drodze.
OdpowiedzUsuńJeśli zdecydujecie się na zakup samochodu lub busa to dobrym rozwiązaniem może być także zabudowa busa: https://www.ddzabudowy.pl/oferta/ . Czy słyszeliście o takiej możliwości?
OdpowiedzUsuńKto ma czas na takie drobne naprawy
OdpowiedzUsuńNikt nie lubi niespodzianek na drodze, ale kiedy one następują, warto mieć pod ręką numer do sprawdzonej firmy pomocniczej. https://pomocdrogowa.i-poznan.pl/ oferuje rzetelną i szybką pomoc drogową, co jest nieocenione w awaryjnych sytuacjach. Ich zespół ekspertów jest przygotowany, aby sprostać różnym wyzwaniom na drodze, zapewniając usługi na najwyższym poziomie.
OdpowiedzUsuńBezpieczeństwo na drodze jest priorytetem, dlatego ważne jest, aby w razie awarii móc liczyć na profesjonalną pomoc drogową. Usługi oferowane przez firmę, dostępne na https://kuta-autoserwis.pl/, gwarantują, że każde zdarzenie drogowe zostanie szybko i sprawnie rozwiązane. Ich flota jest wyposażona w nowoczesne pojazdy holownicze, co pozwala na bezpieczne i skuteczne holowanie zarówno małych samochodów osobowych, jak i większych pojazdów użytkowych.
OdpowiedzUsuńInteresujący wpis
OdpowiedzUsuńTen wpis jest bardzo ciekawy
OdpowiedzUsuńNiezwykle pouczający jest ten wpis. Bardzo mi się podoba.
OdpowiedzUsuń