19 lutego 2016

Jak wymienić olej w silniku 1.9 TDI + wymiana filtrów.

jak wymienić olej i filtry w 1.9 TDI na przykładzie Skody SuperbSamodzielna wymiana oleju w swoim samochodzie, to dobry sposób na zaoszczędzenie pieniędzy i pewność, że do Twojego silnika trafił odpowiedni olej. Często wymieniany zapewni dobre smarowanie Twojego silnika i zapewni mu długie życie. Wraz z nim zajmiemy się również podmianą filtru oleju, paliwa i powietrza. Razem z właścicielem dzisiejszego dieselka zgodziliśmy się, że warto to zrobić po przejechaniu ok 10tyś km. Zapraszam do lektury - jak krok po kroku dokonać najważniejszej wymiany okresowej w naszym silniku na przykładzie najbardziej znanego "klekocika" grupy Volkswagen 1.9 TDI zamontowanym w Skodzie Superb.








Już w tytule zaznaczyłem, że warto robić to możliwie często - przejechanie 10 tyś. km wydaję się dobrym dystansem na wymianę oleju i wszystkich filtrów. Zaniedbanie lub przesadne przedłużanie okresu od wymiany do wymiany może spowodować wiele szkód - od zapchanego filtra oleju po zwiększenie tarcia elementów silnika, aż po jego uszkodzenia - zatarcie panewek i tym podobne historie.

Zatem majsterkowicze - bez owijania w bawełnę - bierzemy się do roboty :

Czas potrzebny na wymianę oleju i filtrów : 1,5 godziny.

Narzędzia :

  • Śrubokręt płaski, krzyżowy,
  • Klucz 19-tka,
  • Klucz- opaska do odkręcania obudowy filtra oleju - u mnie klucz łańcuchowy (10zł)
  • Kombinerki
  • Pojemnik na przepracowany olej
  • Odkurzacz,


Wymienione zostały następujące filtry ( oznaczenia Filtrona)

  • FILTR OLEJU OE 640/1
  • FILTR POWIETRZA  AP 149/1
  • FILTR PALIWA  PP 839/1 
  • FILTR KABINOWY  K 1047A 
Oraz olej Castrol EDGE Turbo Diesel 5W40 który spełnia VW normę 505.01 dla silników z pompo-wtryskiwaczami. 

Warto dodać jeszcze, że wymianę oleju dobrze przeprowadzić przy cieplejszym silniku - rzadszy olej lepiej spłynie na dół silnika.

Widok ogólny na silnik ( po odkręceniu górnej pokryw silnika) :
1. OLEJ -FILTR OLEJU.

silnik 1.9TDI Skoda superb

Najpierw zajmiemy się dolną osłoną silnika - odkręcamy śruby i zdejmujemy ją :

osłona silnika 1.9 TDI Skoda Superb

O! takie śrubki trzymają osłonę :

osłona silnika 1.9 TDI Skoda Superb

osłona silnika 1.9 TDI Skoda Superb

Śruby, wkręty odkręcone - zdejmujemy osłonę :

osłona silnika 1.9 TDI Skoda Superb

I ukazuję nam się śruba - korek przez który będziemy wylewać stary olej :

korek spustowy oleju 1.9 TDI Skoda Superb

Zanim go odkręcimy, otwórzmy korek wlewu oleju na górze silnika :

korek oleju 1.9TDI skoda superb

oraz wyjmijmy bagnet :

bagnet oleju Skoda Superb 1.9TDI

Teraz możemy odkręcić korek od spody kluczem 19-tką  :

klucz 19 Macalister

wymiana oleju 1.9TDI skoda superb

I zlewamy przepracowany olej do uprzednio przygotowanego pojemnika :

wymiana oleju 1.9TDI skoda superb


wymiana oleju 1.9TDI skoda superb

Przepracowany olej zlany, możemy zabrać się za odkręcenie obudowy filtra oleju- opaska łańcuchowa:

wymiana oleju 1.9TDI skoda superb

Wyciągamy brudny filtr :

wymiana oleju 1.9TDI skoda superb filtr oleju

Tu dla porównania - nowy-stary filtr oleju - zdjęcie deczko za ciemne :)

wymiana oleju 1.9TDI skoda superb filtr oleju

Wsadzamy nowy filtr na swoje miejsce - dokręcamy obudowę ręką. Zakręcamy również korek spustowy oleju ( od spodu silnika) i pozostało nam tylko wlać nowy olej. Powinno go wejść około 3.8 litra. Jednak wlejmy trochę mniej i dolewając kontrolujmy poziom na bagnecie aby było w normie :

wymiana oleju 1.9TDI skoda superb Castrol

Pozostaje skręcić tylko dolną, górną pokrywę silnika i gotowe! Nasz "kopciuch" ma świeży olej:)

2.FILTR PALIWA :
Odkręćmy śrubkę stabilizująca, podtrzymującą  filtr paliwa ( z prawej strony ) :

Wymiana filtra paliwa 1.9TDI Skoda Superb

Wymiana filtra paliwa 1.9TDI Skoda Superb

Ściągnijmy opaski z węży za pomocy kombinerek oraz pozbądźmy się zawleczki zabezpieczającej za pomocą śrubokręta płaskiego :

Wymiana filtra paliwa 1.9TDI Skoda Superb

Zawleczką znajduję się dokładnie na  tym odczepionym podwójnym  przewodzie :

Wymiana filtra paliwa 1.9TDI Skoda Superb

Wszystkie przewody odczepione - wyjmujemy filtr i zakładamy nowy :

Wymiana filtra paliwa 1.9TDI Skoda Superb

Przewody wracają na swoje miejsce :

Wymiana filtra paliwa 1.9TDI Skoda Superb

Zakręcamy śrubkę podtrzymującą ... i GOTOWE :) Nie dość, że nasz kopciuch ma czysty olej, to jeszcze zajada się świeżym olejem napędowym :

Wymiana filtra paliwa 1.9TDI Skoda Superb

Pozostaje nam jeszcze filtr powietrza - zobacz jakie to proste...

3.FILTR POWIETRZA :

Odczepiamy plastiki/ kanały dolotowe do filtra przedstawione na zdjęciu :

Wymiana filtra powietrza 1.9TDI Skoda Superb

Podważamy zatrzaski obudowy filtra powietrza :

Wymiana filtra powietrza 1.9TDI Skoda Superb

Wymiana filtra powietrza 1.9TDI Skoda Superb

Podnosimy obudowę i wyciągamy stary filtr :

Wymiana filtra powietrza 1.9TDI Skoda Superb

Wymiana filtra powietrza 1.9TDI Skoda Superb

Porównanie - stary i nowy filtr :

Wymiana filtra powietrza 1.9TDI Skoda Superb

Odkurzamy komorę filtra powietrza i wsadzamy nowy filtr. Składamy obudowę i kanały dolotowe - GOTOWE :)

Wymiana filtra powietrza 1.9TDI Skoda Superb

4.FILTR KABINOWY

To już ostatnia i najprostsza czynność w dzisiejszych zmaganiach z naszym samochodem. Musimy odsunąć pokrywę podszybia ( osłania ona akumulator i właśnie nasz filtr kabinowy ). Wyciągamy stary filtr i zakładamy nowy :

Wymiana filtra kabinowego 1.9TDI Skoda Superb

Jak widać po 10tyś km kondycja naszego powietrza w samochodzie nie jest w najlepszym stanie. Jak już zadbaliśmy o czyste powietrze dla naszego silniczka warto zadbać również o dobrą atmosferę w kabinie samochodu.

Wymiana filtra kabinowego 1.9TDI Skoda Superb

Składamy pokrywę podszybia na swoje miejsce i GOTOWE.

Przeprowadziliśmy podstawową, a zarazem najważniejsza czynność serwisową dla naszego samochodu własnymi rękami. Satysfakcją z roboty oraz z zaoszczędzonych pieniędzy jest warta poświęcenia autku swojego czasu.

Też wolicie sami "porobić" przy autko, czy uważacie że od tego jest serwis? Udało Wam się zmienić olej w swoich furach? A może coś zepsuliście przy okazji? Pochwal się tym w komentarzu :)

Już niedługo zajmiemy się wymianą seryjnych, zmordowanych głośników przednich w 15 letnim Pasacie. Efekt musi być super. Zapraszam do lektury.

A tymczasem warto poczytać o wymianie zepsutych świateł ksenonowych :


Wymiana palników xenonowych VW Passat B5fl





 Po więcej ciekawych porad zapraszam na stronę główną.

30 komentarzy:

  1. Ja od zawsze samemu wymieniam olej w samochodzie. Robię to co roku i nie patrzę na limit kilometrów ( mało jeżdżę, to bym wymieniał co kilka lat ) i silnik ładnie pracuje i nigdy mnie nie zawiódł mimo, że samochód ma już 18 lat :)
    Z wymianą nigdy nie miałem problemów - jedynie z narzekaniem żony, że pobrudziłem ubrania olejem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak piszesz- prosta czynność, wystarczy tylko chcieć, a w przypadku niewielkich przebiegów wymiana raz na rok jest bardzo dobrą praktyką. Ja uparłem się z wymianą na te 10-12tyś km. Jeżdżę przeciętnie 1500km miesięcznie także serwis olejowy wypada u mnie co ok.8 miesięcy. Najważniejsze, że silniczek w dobrej kondycji (wspomniany na blogu 1.8T w starym Pasku) i nie ma apetytu na oliwę jak na przykład moja wcześniejsza astra F (1.6 16v), która pomimo oszczędności spowodowanej niskim spalaniem gazu-bardzo lubiła wypić 0.8 minerała na 1.5tyś km:) Mimo wszystko samochodzik wspominam bardzo dobrze:)

      Usuń
    2. Mój ford 1.6 16v nigdy nie brał oleju i zawsze się zastanawiam jak to możliwe, że niektóre tyle go zużywają. Szczególnie mówią ludzie, że jak się ma silnik TSI z gruby vw to trzeba wozić bańkę oleju w bagażniku.

      Usuń
    3. To szczęśliwa była ta Twoja fordowska 16zaworówka bo w starych oplach 16v(ecotec-i) tak jak wspomnialeś bez dodatkowej banki oliwy w bagażniku się nie obeszło. Co do TSI to nie miałem przyjemności z tym silniczkiem, ale dużo złych opinii krąży po internetach(kwestia czy w nie wierzyć)- dla przykładu- volkswagenowski 2.0 tdi ma tak zła opinie, a koledze trzyma sie bez żadnego problemu...

      Usuń
  2. Mój 1.2 16v Ecotec jakos oleju nie bierze :p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tylko się cieszyć kolego :) Moja 1.6 16v chliptała olej aż miło.

      Usuń
  3. Bardzo pomocny wpis, dzięki! Zawsze gdy zbliżał się termin wymiany oleju w moim aucie, jechałem do pana Janka i wymieniał. Powiedziałem dość, zbieram się do roboty,co się okazuje to nie takie trudne jak myślałem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Przydatny wpis, to na pewno. Już zacząłem sam wymieniać olej. Nie taki diabeł straszny jak go malują. Extra! Dzięki za pomoc.

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo fajne auto, a poradni jak najbardziej przydatny :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Strasznie mnie to boli że nei mam kanału, a bym miał taką robote z głowy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piotr - w tych silnikach nie potrzeba kanału. Śrube spustową masz zaraz na wyciągnięcie ręki. Połóż się i zobaczysz jak prosto zrobić wymianę oleju bez kanału ani podnoszenia auta.

      Usuń
  7. Aby samochód został sprzedany w szybkim czasie, warto korzystać z usług firm takich, jak skup samochodów Warszawa. Z wielu powodów jest to obecnie najlepsze rozwiązanie.
    skup samochodów warszawa

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajny instruktaż i świetne zdjęcia. jasno i wyraźnie przedstawione wszystko. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Regularna wymiana oleju to według mnie obowiązek każdego kierowcy. Musimy o tym pamiętać jeśli chcemy aby nasze auto śmigało i nie przysparzało nam problemów.

    OdpowiedzUsuń
  10. A czy filtr powietrza nie powinien być z oznaczeniem AP 063/1 ??

    OdpowiedzUsuń
  11. Gdy przyszła pora na naprawy w moim aucie to prawie wpędziło mnie to do grobu. Okazało się, że do wymiany pójdzie także turbina. Koszta urosły do tego stopnia, żę musiałem ratować się szybką pożyczką z https://taktofinanse.pl/szybka-pozyczka-pozabankowa-przez-internet-na-raty na pokrycie wszystkich kosztów

    OdpowiedzUsuń
  12. I kolejny Twój artykuł, który niemal spadł mi z nieba :D Co prawda przy większych usterkach wolę udać się do zaprzyjaźnionego mechanika, ale takie sprawy jak na przykład wymiana oleju, zdecydowanie wolę zrobić samodzielnie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Super, że dzielisz się swoim doświadczeniem i dajesz tak praktyczne rady.

    OdpowiedzUsuń
  14. Super, może kiedyś uda mi się samodzielnie wymienić olej :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jest to coś na pewno bardzo ważnego i ja jeszcze chcę powiedzieć, ze także jakiś czas temu zastanawiałem się nad tym co zrobić jak auto nagle zatrzyma się w trasie. Dziś już dokładnie wiem, że wtedy wezwanie pomocy drogowej https://pomocdrogowa.i-koszalin.pl/ jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

    OdpowiedzUsuń
  16. Awaria samochodu w trakcie podróży to koszmar każdego kierowcy. Dlatego warto znać sprawdzoną firmę świadczącą usługi pomocy drogowej. Polecamy http://www.pomocdrogowapoznan.pl/ - to strona, na której znajdziecie Państwo wszelkie niezbędne informacje o naszych usługach. Działamy szybko i skutecznie, bo wiemy, jak ważne jest bezpieczeństwo na drodze.

    OdpowiedzUsuń
  17. Jeśli zdecydujecie się na zakup samochodu lub busa to dobrym rozwiązaniem może być także zabudowa busa: https://www.ddzabudowy.pl/oferta/ . Czy słyszeliście o takiej możliwości?

    OdpowiedzUsuń
  18. Kto ma czas na takie drobne naprawy

    OdpowiedzUsuń
  19. Nikt nie lubi niespodzianek na drodze, ale kiedy one następują, warto mieć pod ręką numer do sprawdzonej firmy pomocniczej. https://pomocdrogowa.i-poznan.pl/ oferuje rzetelną i szybką pomoc drogową, co jest nieocenione w awaryjnych sytuacjach. Ich zespół ekspertów jest przygotowany, aby sprostać różnym wyzwaniom na drodze, zapewniając usługi na najwyższym poziomie.

    OdpowiedzUsuń
  20. Bezpieczeństwo na drodze jest priorytetem, dlatego ważne jest, aby w razie awarii móc liczyć na profesjonalną pomoc drogową. Usługi oferowane przez firmę, dostępne na https://kuta-autoserwis.pl/, gwarantują, że każde zdarzenie drogowe zostanie szybko i sprawnie rozwiązane. Ich flota jest wyposażona w nowoczesne pojazdy holownicze, co pozwala na bezpieczne i skuteczne holowanie zarówno małych samochodów osobowych, jak i większych pojazdów użytkowych.

    OdpowiedzUsuń
  21. Niezwykle pouczający jest ten wpis. Bardzo mi się podoba.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawiony komentarz :)