13 października 2014

Jak zbudować prostą altankę ? cz.1








Zanim zacznę opisywać kolejne etapy powstawania altanki wyjaśnię założenia którymi się kierowaliśmy przy jej budowie :
- altana musi zostać nawiązana to istniejącej już budy( na narzędzia) oraz połączona dachem; miejscami nie będzie to łatwe ponieważ buda nie posiada idealnych kątów prostych. Teren na którym ją stawiamy posiada dość mocny spad...
-materiał altanki, to drzewo okorowane i zaimpregnowane lakierobejcą- Vidaron. (ten etap pomijam w fotorelacji)
-altankę można zbudować na tysiące sposobów- my wybraliśmy opcję najtańszą z materiałów które posiadaliśmy- drewno, płyty betonowe, ondulinę i parę innych drobiazgów, które pojawią się w dalszej części artykułu 
-a teraz wyjaśnię dlaczego piszę w liczbie mnogiej:) otóż głównym projektantem, pomysłodawcą i kierownikiem robót jest mój teściu , a ja prostym parobkiem więc nie mógłbym tego projektu przypisać tylko sobie.


Skoro wyjaśniłem już wszystko i nikt mnie nie zamknie za naruszenie praw autorskich- mogę zacząć opisać Wam kolejne etapy naszej współpracy :)

Zaczynamy od ułożenia i wypoziomowania płyt betonowych, na którym będą stały główne filary altanki : 





Wypoziomowane i ustawione ( mniej więcej- potem będziemy musieli nimi deczko pomanipulować)



Główne belki altanki przykręcamy do podłoża za pomocą kołków i wkrętów farmerskich :






Gdy postawimy i wypoziomujemy wszystkie filary - zbijamy je ze sobą - tworząc bryłę altanki :





Teraz przyszła pora na tzw. zastrzały ( skośne belki ) pełniące funkcję stabilizująca = przymierzamy i docinamy pod skosem :






 Wzmacniamy w ten sposób wszystkie ściany :



Ostatnim etapem tej części altanki jest zrobienie belek pod dach : 


Frezujemy miejsca w których będą mocowane :





Mocujemy trzymając poziom wskazany na fotografii :
(niezbędny do odpływu wody deszczowej )




A tu efekt końcowy tej części poradnika, altanka tak zbita zapewnia stabilność i niezawodność na długi czas:




Strona frontowa (wejście z prawej strony - stąd brak zastrzałów)










16 komentarzy:

  1. ekstra, muszę podesłać link do tej stronki mojemu mężowi, który ma w genach coś z super budowniczego :-) A jeśli chodzi o sprawy wykończeniowe,to zawsze polecam lakierobejcę vidaronu do impregnacji drewna. To istotne,zwłaszcza, że żyjemy w dość deszczowym klimacie, o drewno trzeba więc dbać.

    OdpowiedzUsuń
  2. No i to się nazywa poradnik. Wszystko krok po kroku tylko zdobyć materiały i do roboty.

    OdpowiedzUsuń
  3. Masz rację altana to obowiązkowa pozycja na każdej działce. Ja przymierzam się w przyszłym roku do budowy. W tym staryczło tylko czasu na drewutnię na drewno :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Super, można szybko wybudować i jeszcze cieszyć się pogodą odpoczywając w niej :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Twoja altanka też jest ładna chociaż zupełnie inna od tej którą ja mam w planie na swoim podwórku. Tobie będzie chyba łatwiej podłączyć oświetlenie niż mi (o ile takie planujesz mieć). Ja polecam Ci jednak je zrobić, bo się przydaje, a włączniki za dobrą cenę kupisz na interblue, więc za wiele kosztować Ciebie to nie będzie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo fajna sprawa :) Moja żona chciała mieć taki mini domek zamiast altanki, więc musiałem dodatkowo wylewać fundament. Trochę więcej pracy, bo wszystko robione w piasku, więc musiałem montować szalunki. Wynajem ekipy wszyscy mi doradzali, ale dzisiaj mogę powiedzieć, że udało się. Twój pomysł wykorzystamy ze szwagrem stawiając altankę u niego w ogrodzie :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajny projekt. W moim ogrodzie zdecydowałem się na trochę bardziej skomplikowany. Policzyłem cenę materiałów i narzędzi, i po policzeniu wszystkiego okazało się, że muszę ratować się pożyczką. Całe szczęście udało mi się dostać na https://taktofinanse.pl/pozyczka-takto fajną ofertę pożyczek pozabankowych z dogodnymi terminami spłaty. Udało się ukończyć altankę i zrobić pierwszego letniego grilla :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Super! Wszystko napisane treściwie, ale też prosto :) Czekam na jakieś porady ogrodowe. Jak będziesz szukać dobrej kosiarki, czy innego sprzętu ogrodniczego, to sprawdź koniecznie firmę Alpina Garden. Oni mają świetną ofertę :) https://www.alpina-garden.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Polecam wymienić altankę na domek modułowy od firmy https://mobile-development.pl/dom-bez-pozwolenia-mozliwosci-i-ograniczenia/. Taki domek sprawdzi się fantastycznie, jako wygodne miejsce letniego wypoczynku i nie tylko.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ładnie to wyszło, jestem pod wrażeniem.
    wnetrzazklasa.net

    OdpowiedzUsuń
  11. Super przedstawiona kolejność prac. Podoba mi się ten wpis.

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetnie czyta się twojego bloga. Dużo cennych porad i ciekawostek. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Właśnie muszę zbudować małą altankę na działce, dlatego super że zrobiłeś taki poradnik.

    OdpowiedzUsuń
  14. Takie drewniane altanki to świetna dodatkowa przestrzeń. Trzeba jedynie pamiętać o dobrej impregnacji, aby nie zaległy sie tam jakieś szkodniki.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawiony komentarz :)