24 września 2014

Jak wyczyścić młot udarowy, młotowiertarkę?





Zaprezentuję dzisiaj jak rozkręcić, wyczyścić i złożyć „młotek” żeby po wszystkim jeszcze działał:D

A oto nasza zawodniczka – młoto-wiertarka Eurotec ( budową podobna do znacznej większości sprzętu innych marek z pionowym mocowaniem silnika)

Trochę brudna, trochę zmęczona, ale zaraz będzie jak nowa- do dzieła!

Najpierw odkręcamy śruby łączące uchwyt z narzędziem – 4 śruby



Teraz czas na 3 śrubki trzymające uchwyt razem – dostajemy się do środka i zapamiętując ( lub robiąc zdjęcie) odkręcamy kabelki zasilające od przycisku. ( ja wypiąłem tylko od strony silnika).
Następnie wyciągamy przewody z uchwytu, a ten odkładamy na bok.


Teraz dobierzemy się do komory silnika – trzymają ją 4 długie śruby inbusowe – odkręcamy...


Żeby wyciągnąć komorę (wraz ze stojanem) musimy teraz odkręcić i odłożyć szczotki ( dobrze żeby trafiły potem w to samo miejsce – zapobiegnie to niepotrzebnemu ścieraniu szczotek i iskrzeniu na komutatorze).


A tu goły wirnik wraz z częścią mechaniczną wiertarki...


I obudowa silnika ze stojanem


Dobieramy się za obudowę przekładni i tłoka pneumatycznego – 4 śruby imbusowe ( ja musiałem wesprzeć się małą grzechotką)


Środek – napęd tłoka plus sam tłoczek.


Całe „bebechy” czyścimy ze smaru papierem – tłoczek odczepiamy i wyjmujemy ( można sprawdzić stan o-ringa – zniszczony to częsty objaw braku udaru). Sprawdzamy stan zębatek – w moim przypadku wszystko ok.

Następnie nanosimy nowy smar – u mnie pod ręką najbardziej chyba znany smar – tawot ŁT 43.







Myjemy obudowę i inne części mokrą szmatką. Wirnik i stojan – przedmuchujemy lub czyścimy pędzelkiem ( może być ten do golenia:) ).
Składamy wszystko w odwrotnej kolejności – tłoczek przyczepiamy i wkładamy na swoje miejsce, łączymy obudowę przekładni, tłoka ( 4 śrubki – skręcamy po skosie i dokręcamy...)



Komorę silnika delikatnie wsadzamy ( niech wirnik bez uszczerbku wejdzie w stojan) i skręcamy 4 długie śruby (również po skosie – potem dokręcamy).
Nadszedł czas na uchwyt – przeciągamy z powrotem kabelki i zakręcamy je na przycisku ( układamy przewody w przewidzianych do tego rowkach) – teraz 4 śruby uchwyt – wiertarka, a następnie 3 łączące dwie strony uchwytu.
Przykręcamy rączkę stabilizująca i ostatni krok – szczotki – wsadzamy w to samo miejsce – wkręcamy.
Koniec!


Pozostaje podłączyć sprzęt do sieci i sprawdzić jak działa – u mnie strasznie iskrzyło z jednej szczotki – okazało się że włożyłem ją w odwrotną stronę niż ruch wirnika ( a wiadomo – już szczotka jest dopasowana )– odwróciłem we właściwa stronę i Voila – młotek działa, aż miło :)







44 komentarze:

  1. Witam, świetny tekst.
    W mojej zabawce, młotek bije bez problemu, ale pod niewielkim oporem wiertło przestaje kręcić i stoi w miejscu. Kilka robót zabawka przerobiła a nie była jeszcze czyszczona. Czy czyszczenie pomoże, czy problem jest poważniejszy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie pomoże czyszczenie są dwie możliwości
      albo zcieło ci te dwa kliniki w tulei co ciągną wiertło zajrzyj od przodu bo bez obciążenia będzi ci się obracać na kulkach a pod obciążeniem przeskakiwać albo trzeba zajrzeć do sprzęgła to ten duży tryb nad wirnikiem on ma nakrętkę i trzeba dociągnąć lub wymienić okładziny

      Usuń
  2. Super opis renowacji sprzętu, oby każdy dbał o takie maszyny jak Ty!

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam w moim młotku nie ma udaru sprzęt nowy niestety bez gwarancji chciałbym wiedzieć jak rozebrać głowice młotka i z jakich części się składa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najczęściej przyczyną jest zepsuty oring lub jakimś cudem jego brak -znajduje się na tłoczku widocznym na zdjęciach powyżej.

      Usuń
  4. Po wykręceniu 4 śrub nie mogę się dostać do tłoczka. Obudowa przekładni i tłoka nie chce się rozłączyć. Czy jest na to rada? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po odkręceniu 4 śrub powinno na 99% udać się rozłączyć obudowę tłoczka i przekładni. Jedyne co może blokować, to jeszcze przełącznik młota na górze obudowy- wykręć go lub co mniej możliwe blokuje to zablokowany sam tłoczek - przyczepiony to "dzyndzelka"na zębatce... życzę powodzenia w naprawię młotowiertarki.

      Usuń
    2. Dziękuję za informacje. Faktycznie nie zdemontowałem przełącznika na górze i może to mój problem. Jutro to sprawdzę. Pozdrawiam Robert

      Usuń
    3. Młotek już rozebrany. Proszę o info czy do komory w której porusza się tloczek trzeba włożyć smaru czy wystarczy tylko samo smarowanie tłoczka? Pozdrawiam

      Usuń
    4. Jak najbardziej, tryba i przekładnie dobrze jak pracują odpowiednio smarowane! Pozdrawiam.

      Usuń
  5. Witam , mam taka samą , ale zmieliło mi zębatki, czy to prawda, że nie m szans ich dokupić nigdzie ? szukam na necie i pusto...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze to ciężko je zdobyć w sklepach lub internetach, ale kiedyś teściu pytał jakiegoś targowego typka, to powiedział że załatwi zębatke bez problemu... Także po zamienniki do niej uderzalbym właśnie na giełdy, targi itp...

      Usuń
  6. Może Pan powiedzieć jakich rozmiarów są szczotki w tym sprzęcie? Bo tak mi się zdarły że nie mogę zmierzyć :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie zmierzyłem - 6mm na 7mm. Pamiętam że musiałem je doszlifować chyba z ósemki... także nie przejmuj się jak nie dopasujesz chociaż sprzedawca mówił, że do młotów z dolnym silnikiem to jest jeden standard.

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo za pomoc :)
      P.S. Super blog, powodzenia :)

      Usuń
    3. Nie ma sprawy- jak da sie pomóc to czemu nie:)

      Usuń
  7. Witam serdecznie
    Dzięki Twojemu opisowi udało mi się zreanimować identyczną młotowiertarkę.
    Znajomy miał już wyrzucić, przygarnąłem i za 4 zł (koszt oringów na tłoczki)stałem się szczęśliwym posiadaczem :)))
    U mnie usterka polegała na tym, że mocowanie tłoka spadło z mimośrodu - banalna usterka.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O to strasznie miło że poradnik sie przydaje, niebawem zajme się młotem Graphite bo mi wysiadł udar po jednym małym remoncie(a wyrzuciłem paragon). Myślę ze to zepsuty oring... Ps. Ten eurotec zrobil remont za niego i robi robote na nastepnym choć ma juz male bicie wiertlem na bok, ale udar okey...
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. Będę śledził Twój blog
      A'propos wątku dotyczącego zagospodarowania warsztatu - szkoda że nie można dodawać fotek - chętnie obaliłbym mit że w blokowej piwnicy się nie da :))
      3maj się, podrowionka

      Usuń
    3. No to dawaj kolego foty na panmajsterkowicz@gmail.com i chętnie zrobimy post o warsztacie w blokowych warunkach.

      Usuń
  8. nie ma sprawy, ogarnę "bałagan" i podeślę, może nawet jutro

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam wszystkich,
    otóż mam młoto-wiertarkę HEGMANN, próbuję przeprowadzić jej konserwację ale utknąłem w martwym i głupim punkcie, praktycznie rozebrałem ja całą, silnik, rączki, elektryka rozłączone ale w głowicy tam gdzie znajduje się udar tryby itd to nie mogę się tam dalej dostać dlatego że to wszystko trzyma się w plastikowej obudowie i problem w tym że ta obudowa trzymana jest przez przełącznik na wiercenie i na wierceniu z udarem i nie mam pojęcia jak on się tam trzyma i jak go odczepić.
    Pozdrawiam Dawid:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej- nie znam tej wiertarki- w moim przypadku przełącznik byl przykręcony na dwie krzyzakowe śrubki. U Ciebie spróbuj podważyć przełącznik i poszukać jakiegoś pierścienia Segera...

      Usuń
  10. Mechanizmy młotowiertarek smarujemy smarami o malej lepkości EP0 lub większe maszyny EP1 ze względu na ruch posuwisty cylindra i tłoka. Opory jakie stawia zaklejony gęstym smarek tłok mogą nawet uszkodzić mechanizm.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet nie wiedziałem, że młotowiertarki mają jakieś smary o odpowiedniej specyfikacji. Mój stary młoteczek działa na ŁT 43 i daje radę puki co.
      Niemniej dzięki wielkie za info - zagłębie się bardziej w temat:) pozdrawiam

      Usuń
  11. Witam! Mam problem! W wiertarce z udarem "Einhell" LE-BH 826 po złożeniu korpusu gdzie jest zespół zębatek a w dole połówki korpusu wirnik i z boku przełącznik, który przełącza z pozycji wiercenia i wiercenia z udarem do pozycji samego udaru przekręcając go w prawo, nie można go przekręcić. Z pozycji wiercenie i wiercenia z udarem ten przełącznik tylko dochodzi do połowy, dalej stawia opór do pozycji samego udaru.
    KRÓTKI OPIS: Od środka korpusu ten przełącznik ma czpień, który porusza się ruchem wahadłowym, naprzeciw niego są widełki, które są połączone z małą zębatką a ta mała zębatka jest na sprężynie i połączona z dużą zębatką, która z drugiej jej strony wchodzi w gniazdo korpusu i łączy napęd główki do wiertła. Tu gdzie są te widełki ten czpień przełącznika ustawiony w pozycji przed złożeniem dwóch połówek, jest ustawiony na wiercenie i wiercenie z udarem, jak go przełącze na sam udar w prawo, to odpycha zębatkę dużą z małą gdzie są te widełki i nie mogę skręcić tych dwóch połówek korpusu całej tej przekładni zębatek, gdzie jest też wirnik w jednej z dolnej połówki,tj.dół z wirnikiem i ten przełącznik.Czy ten czpień przełącznika ma dotykać tych widełek? czy trzeba go wpasować tak,żeby był za widełkami, nie przed.Tak też próbowałem, ale jak założę ten czpień przed widełkami, to nie mogę tych widełek założyć na tą małą zębatkę, te widełki też mają bolec ze sprężyną, który wchodzi obok czpienia przełącznika w połówkę korpusu.Z reguły jestem kumatym facetem i większość elektronarzędzi naprawiałem i naprawiam nadal,a tu jest to dla mnie duży bakcyl problemu,gdzie z długoletniej praktyki znam się na elektronice, elektryce sieciowej, itp. Proszę o podpowiedź, lub podać swój kontakt, to oddzwonię i telefonicznie prędzej wytłumaczę.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam ponownie! do tego opisu przed paroma minutami powyżej dot:problem z przełącznikiem wiertarki z udarem, podam swój kontaktowy e meil. tad 01557@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  13. Gdy glowica nie kreci mogą być zmielone kliny pod zębatką na tuleji w którą wchodzi tloczek od udaru

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam, rozbieram swój udar, ..i stoje w momencie rozbiórki plastikowej komory silnika, a mianowicie u dołu znajduje się czarna nakładka i za nic nie moge jej ściągnąć . kręcę , podważam i nic . nie chce za mocno żeby czegoś nie uszkodzić. Jak ją zdjąć...?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli odkręciłeś wszystkie śrubki, to może być już tylko plastik z miejscem na dolne łożysko silnika- powinno dość łatwo zejść. Dolne łożysko nie jest ciasno nabite. Chyba że juz sobie poradziles z problem- napisz w takim razie jak uporałeś z tą nakładką.

      Usuń
  15. W korpusie tej młotowiertarki ma zjechana zębatke czy idzie ja jakoś wymienić?

    OdpowiedzUsuń
  16. Odpowiedzi
    1. Wybacz za późną odpowiedź- ale tak- jest możliwość wymiany. Trzeba ją wybić? wyprasować?

      Usuń
  17. Zastanawiałem się nad zakupem mlota bo stary już nie dawał rady i ceny jakie zobaczyłem to istna masakra ale postanoiwiłem jeszcze poszukać na internecie i natrafiłem na https://seger.pl/. Złożyłem zamówienie naprawdę nie małe a przyszło już na drugi dzień i do tego ceny, naprawdę niskie! Polecam z całego serduszka!

    OdpowiedzUsuń
  18. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  19. Dbanie o elektronarzędzia na pewno pozwolą nam na nich dużo więcej pracować. Oczywiście musimy mieć także elektronarzędzia https://interblue.pl/elektronarzedzia,c,67 ze sprawdzonych miejsc, więc musimy zwracać uwagę na to co kupujemy. Ja jestem zdania, ze najlepiej jest kupować w sprawdzonych sklepach.

    OdpowiedzUsuń
  20. Polecam Serwis Auto Szyby "Karad" www.autoszybykarad.pl – świetny serwis od wymiany szyb samochodowych. W Białołęce nie mają sobie równych!

    OdpowiedzUsuń
  21. Witam w moim młoto-wiertarce EINHEL LE-BH826 nie działa młot a działa wiercenie ale też bez udaru. Rozmontowałem ją dokładnie 2razy i całkowicie, przejrzałem, niby wszystko wygląda na sprawne, smaru było dosyć i zmontowałem dokładnie i dalej młot nie działa a wiercenie jest bez udaru. Na tłoczku jest oring niby dobry ale nie wiem czy to jego wina bo korbowód nie kręcie się i przypuszczam, że przez to nie działa młot. Są w nim 3 kulki czy one muszą być czyste czy mają być w smarze bo wyczyściłem - jak w rowerze na sucho - i też młot nie działał i jak nasmarowałem to też młot nie działał. Co może być przyczyną nie działania młota? Nadmieniam, że szczotki są OK i silnik działa OK. Może ktoś coś podpowie. Pozdrawiam serdecznie Reniek

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo przydatne te Twoje posty :D

    OdpowiedzUsuń
  23. Super masz artykuły, bardzo przydatne!
    Listwy

    OdpowiedzUsuń
  24. Świetny blog i bardzo przydatny wpis.

    OdpowiedzUsuń
  25. Dobrze jest zrobić samemu, a nie oddawać, żeby ktoś naprawił satysfakcja jest bezcenna.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawiony komentarz :)