Żarówki ksenonowe dzięki większej intensywności światła, mniejszego zużycia mocy oraz wytrzymałości są zdecydowanie lepszą alternatywą od tradycyjnych żarówek halogenowych. Jednak te również potrafią się zepsuć i trzeba je szybko wymienić. Pokaże jak to zrobić na przykładzie VW Passata B5fl.
Konstrukcja Passat B5fl z oświetleniem ksenonowym zmusza posiadacza (w wyniku awarii) do odkręcania zderzaka oraz paru bliskich mu elementów, ze względu na złośliwie:) umiejscowiony zestaw ( palnik, silnik, żarówka) - czyli po zewnętrznej stronie lampy, gdzie nie mamy dostępu do xenonów ze strony silnika.
Czas pracy : za pierwszym podejściem 2-3 godziny
Narzędzia - klucze, śrubokręty, torx
Koszt robocizny : 150zł.
W Passacie B5fl żarówka/palnik/xenon/ oznaczona jest symbolem D2S. Ja zakupiłem jedną z tańszych opcji ~ 80zł (kpl) noname choć naczytałem się, że mogą mi się nie uruchomić. U mnie działają jak na razie bez zarzutu. Temperatura koloru ( nad która długo się zastanawiałem) wybrałem 8000K, a miałem 4300K (im większa liczba Kelvinów, tym światło przechodzi przez odcienie bieli-niebieskiego, aż do fioletu)
4300K - biel
6000K- biel wchodząca w delikatny niebieski
8000K - biel wchodzi w niebieski + delikatny fiolet
Doczytałem się również, że najlepiej (najwydajniej świeci) 4300K, a potem trochę ciemniej, jednak dla mnie 8000K okazało się naprawdę dobrym wyborem.
Więc jak wymienić żarówki ksenonowe w Passacie B5fl?
Zaczynamy:
Otwórzmy maskę:)
Odłączmy akumulator( bezpieczeństwo Twoje i Twojego samochodu... bla bla bla ):
Zdejmujemy przednią uszczelkę gumową - będzie łatwy dostęp, żeby odczepić rączkę od otwierania maski ( potrzebne do ściągnięcia grila):
Odczepiamy rączkę od otwierania maski.
Podważamy zawleczkę zabezpieczająca i delikatnie rozszerzamy plastiki od rączki - pstryk i ściągnięte:)
Następnie odkręcamy dwie imbusowe śruby od grila i wysuwamy go do góry ( mocowany na wsuwane zaczepy plus te dwie śruby które wykręciliśmy ):
Passat bez grila:
Teraz czas na osłonę silnika. Tu musicie sami dojść gdzie są śruby- bardzo łatwa sprawa, oryginalnie bodajże 6 dużych wkrętów - u mnie dodatkowo 6 dorabianych (do osłon nadkoli ):
Reszta śrubek od zderzaka ( 4 szt + te co trzymały gril, czyli sześć):
Podnieśmy teraz samochód do góry (łatwiejszy dostęp do śrubek i wkrętów obok nadkola):
Aha - lepiej sobie opisać skąd wykręcacie śrubki :
Bierzemy się za nadkola : ale tylko od strony silnika/ maski- nie odkręcajmy całego - musimy dostać się tylko do śruby trzymającej zderzak z boku. U mnie było to 6 wkrętów ( podniesienie samochodu dało nam łatwiejszy dostęp) :
A tu miejsce gdzie odkręcamy ostatnio śrubkę od zderzaka po odsunięciu osłony nadkola i wysuwamy go w przód/ od samochodu - zrób to delikatnie i odkręć jedna stronę, druga niech będzie przyczepiona - po co zdejmować go całkowicie z auta?:
Odsunięty zderzak :
Zdejmujemy gumową zaślepkę :
I odkręcamy jedną z 4 śrub trzymającą reflektor, następnie dwie od góry i jedną za reflektorem od strony silnika ( łatwe do zlokalizowania):
O tutaj mam zdjęcie tych dwóch śrub od góry :
Teraz czas na odkręcenie wspornika zderzaka : jedna śruba pod reflektorem(na zdjęciu) i obok ( od strony grila ).
Uzyskaliśmy dzięki temu lepszy dostęp do reflektora i możemy łatwiej nim manewrować przy wyciąganiu :
Wyciągamy lampę z auta (wysuwamy), odpinamy wtyczkę...
... i lecimy z nią na warsztat :
Teraz trochę gorsza jakość zdjęć, ale widać co i jak. Przed nami 3 śrubki i zatrzask od pokrywy osłaniająca wtyczkę oraz żarówkę/ soczewkę/ xenon/ :
Po odkręcamy, podważamy zatrzask :
Przekręcamy delikatnie wtyczkę i wysuwamy - trzyma się na takich dwóch małych bolcach :
Teraz czas na pierścień mocujący żarówkę/ palnik/ xenon/ ksenon :
Delikatnie w lewo i do siebie :
Wyrzucamy stary palnik/.../.../... :
I powoli, dokładnie montujemy nowy - nie dotykajmy szkiełka - jest tylko jedna pozycja w której da się ją zamontować - ustawia to taki wycięty kwadracik u góry ( sami się domyślicie):
Gotowe :
Biegniemy do auta - skręcamy bok w odwrotnej kolejności i bierzemy się za drugą stronę :
Skręcamy całość - pamiętaj żeby równo przykręcić reflektor, zderzak ( niby niewiele, ale jednak trochę można to regulować) - żeby nie powstałą nam jakaś szpara na łączeniach poszczególnych elementów. Ja dodatkowo wymieniłem jeszcze żarówki postojowe w5w na białe, ledowe, bo jakoś te żółte postarzają ( i tak już leciwy) samochodzik.
Efekt końcowy :
Myślę, że samodzielna wymiana palników/żarówek ksenonowych/xenonowych* była warta poświęconego trudu i czasu - w końcu zaoszczędziliśmy trochę złotych, a efekt jest ten sam. Choć mam nadzieję, że się nie zdarzy, to za drugim razem na pewno pójdzie Wam o wiele szybciej.
*Nie jestem fachowcem ani mechanikiem - dlatego nie wiem dokładnie czy to jest palnik czy żarnik czy ksenon czy xenon - ważne, że robota jest zrobiona a nasz Passat B5fl jest gotowy do jazdy.
Cieszę się, że mogłem Wam pomóc. Zachęcam do komentowania- jak Ty poradziłeś sobie z tymi światełkami? Jak się sprawuje Twój samochód? Pochwal się swoją perełka:)
To się nazywa poradnik, wszystko pięknie pokazane :D Dzieki wielkie!
OdpowiedzUsuńNapracować się trzeba, ale efekt genialny :D
OdpowiedzUsuńWygląda to całkiem spoko-racja. Musze jednak przyznac się, ze wlasnie teraz- niecaly rok po wymianie palników na te chińskie- prawy załącza się co drugie włączenie świateł... Nadszedl czas na wymianę z firmowymi zamiennikami i temperatura 6000k. W deszczowe dni jest jednak trochę ciemno:)
UsuńSuper tutorial! Dzięki, znacznie przyspieszyło mi to pracę :-)
OdpowiedzUsuńGratuluję samodzielnej wymiany:) 150zł w kieszeni:)
UsuńŚwietna sprawa i cały temat rozłożony na części pierwsze. Myślałem, że już niczego w tych kwestiach się nie dowiem.
OdpowiedzUsuńŚwietny poradnik :)
OdpowiedzUsuńDzięki piekne za komentarz- wstyd sie przyznać, ale po czasie wróciłem do 4300k i przy tym już zostanę
UsuńNiestety nie jedno auto tak ma, np. Modusy tak mają że trzeba zdjąć cały zderzak żeby wymienić jaką kolwiek żarówkę, swoją drogą fajny poradni nie jednemu pewnie pomógł :)
OdpowiedzUsuńDzięki piękne:) co za filozofia producentów z tymi zderzakami żeby wymienić światełko.... To tak jakbym do wymiany żarówki w kinkiecie musiał gładź zrywać...
Usuńdo wymiany palnika w b5 nie ściągamy całej lampy tylko dekielek na plastikowym nadkolu
OdpowiedzUsuńŚwietny poradnik, chyba wieczorem sam do tego osiądę bo szkoda płacić mechanikowi za coś co można zrobić samemu :)
OdpowiedzUsuńNienawidze tego robić, tak samo jak miałem modusa.. z deszczu pod rynne....
OdpowiedzUsuńŚwietny blog, fajne poradniki bardzo przydatne! :)
OdpowiedzUsuńW kwestii sprzedaży samochodów najlepiej sprawdza się skup aut Warszawa. Firma ta oferuje odkupienie starego samochodu i wypłacenie potrzebnej gotówki. Wszystko bardzo sprawnie
OdpowiedzUsuńSkup aut Warszawa
Po zapoznaniu się z takimi wskazówkami podejrzewam, że większość już by sobie z taką wymianą dała radę. To tylko tak groźnie wygląda.
OdpowiedzUsuńTe poradniki są świetne!
OdpowiedzUsuńCiekawe i przydatne informacje. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńSuper wpis. Warto było tutaj zajrzeć. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńBardzo pomocne wskazówki i informacje!
OdpowiedzUsuńBardzo fajne porady i na pewno wielu osobom będą one przydatne. Muszę przyznać, że ja również jakiś czas temu miałem małą awarię auta na drodze. Właśnie wtedy skorzystałem z pomocy drogowej https://pomocdrogowa.i-wroclaw.pl/ która wiedziała w jak sposób może mi sprawnie pomóc.
OdpowiedzUsuńAkurat takie rzeczy nie są ciężkie, ale moim zdaniem niektórych rzeczy samodzielnie nawet lepiej nie ruszać. Ja jestem zdania, że ważną kwestią jest, aby zawsze mieć numer do pomocy drogowej https://zakrzewski-holowanie.pl/ gdyż na trasie może nam się ona przydać.
OdpowiedzUsuńBardzo pomocny post. Dziękuje.
OdpowiedzUsuńPanele
Wszystko zależy od modelu samochodu, jednak wymiana żarówek zazwyczaj nie jest zbyt skomplikowaną czynnością. Ważne jest jednak to, aby wybrać dobrej jakości żarówkę. Wtedy wymiana nie będzie tak częsta.
OdpowiedzUsuńhttps://motoledy.pl/pl/20-swiatla-dzienne-drl
Muszę przyznać, że bardzo ważnym dla mnie jest również to aby wiedzieć do którego serwisu moje auto oddawać. Ja jestem zadowolony z napraw w https://autoserwis-bialystok.pl/ i oczywiście każdego zachęcam do korzystani z ich usług.
OdpowiedzUsuńFajnie tu u Ciebie muszę częściej tu zaglądać
OdpowiedzUsuńwiele ciekawych treści tutaj.
OdpowiedzUsuńSuper przedstawiłeś jak to zrobić. Podoba mi się ten wpis.
OdpowiedzUsuńŚwietny i bardzo wartościowy wpis. Podoba mi się.
OdpowiedzUsuńBardzo lubię odwiedzać ten blog
OdpowiedzUsuńCześć. Jak to jest z tymi lampami w b5fl czy żarnik powinien byc xenon- krótkie czy bixenon- krotkie /dlugie? Jak bixenon to co z odbłyśnikiem z wewnętrznej strony lampy z h7 ktory daje na długie?
OdpowiedzUsuńTeraz już będę wiedziała jak zrobić to samemu, dzięki!
OdpowiedzUsuńDziękuje Ci pięknie, trudniłem się z tym kupę czasu.
OdpowiedzUsuńhttps://telegra.ph/motole-08-12
Przede wszystkim dobrym rozwiązaniem jest właśnie to aby wiedzieć również w jakim serwisie najlepiej jest wykonywać naprawy. Ja od zawsze jeżdżę do https://autokorbas.pl/ i to z ich obsługi jestem bardzo zadowolony.
OdpowiedzUsuńAkurat ja również takimi rzeczami się nie zajmuję gdyż po prostu na tych sprawach całkowicie się nie znam. Jestem za to zdania, że bardzo dobrym rozwiązaniem jest zawsze wezwanie pomocy drogowej https://www.pomocdrogowa.walbrzych.pl/ która na pewno nas skutecznie odholuje.
OdpowiedzUsuńJeśli lubicie motoryzację to myslę, że ten artykuł https://rajdkolobrzeski.pl/640-km-pod-maska-nowego-cts-v-cadillac-podal-szczegolowa-specyfikacje/ może was zainteresować. Sporo się ostatnio dzieje w świecie moto :) Sama chętnie czytam. Przyszły rok będzie jeszcze ciekawszy.
OdpowiedzUsuńSuper ciekawy wpis
OdpowiedzUsuńW sumie ja już nie mam swojego auta gdyż tak naprawdę nie nadawało się ono do dalszej jazdy. Za to chcę powiedzieć, że zawsze można stare pojazdy oddać do stacji kasacji https://kasacja.stalowa-wola.pl/ i to jest na pewno bardzo dobre rozwiązanie.
OdpowiedzUsuńŚwietny poradnik! Cieszę się, że tutaj trafiłem
OdpowiedzUsuńRewelacyjny jest ten wpis
OdpowiedzUsuńSkup aut to doskonałe rozwiązanie dla osób, które chcą sprzedać swój samochód szybko i bez problemów. W przeciwieństwie do tradycyjnej sprzedaży, nie musisz martwić się o to, że potencjalny kupiec nie pojawi się na spotkaniu, czy że negocjacje cenowe będą trudne. Wszystko jest prostsze, kiedy korzystasz z usług firmy takiej jak https://vikingskupaut.pl/.
OdpowiedzUsuńInteresujący wpis
OdpowiedzUsuńSuper wpis
OdpowiedzUsuńTen wpis jest bardzo ciekawy
OdpowiedzUsuńCiekawe informacje
OdpowiedzUsuńTrudny temat do wymiany.
OdpowiedzUsuńKlasa, bardzo przydatne informacje
OdpowiedzUsuńWybór odpowiedniego miejsca do serwisowania opon jest ważnym aspektem dbania o stan techniczny pojazdu. Profesjonalne wulkanizacje, jak ta przedstawiona na https://euro-wulkan.pl/, często oferują nie tylko standardowe usługi naprawcze, ale także pomoc w doborze opon, ich sezonowej wymianie oraz przechowywaniu. Utrzymanie opon w dobrym stanie jest kluczowe dla bezpieczeństwa, zwłaszcza w trudnych warunkach drogowych. Firmy specjalizujące się w wulkanizacji zazwyczaj stosują nowoczesne technologie naprawy i wyważania, co gwarantuje wysoką jakość świadczonych usług. Ponadto, istotna jest także możliwość szybkiej reakcji na potrzeby klientów, zwłaszcza gdy wymagana jest nagła naprawa opon.
OdpowiedzUsuńTen wpis to prawdziwa skarbnica wiedzy.
OdpowiedzUsuńKorzystanie z pomocy drogowej może być konieczne w przypadku takich problemów jak zapchane filtry paliwa czy uszkodzona instalacja elektryczna. Na stronie https://pomocdrogowagdynia.pl/ można zapoznać się z ofertą obejmującą zarówno holowanie, jak i wsparcie techniczne na miejscu zdarzenia. Kluczowe jest przygotowanie dokładnego opisu problemu, co pozwoli na szybką diagnozę i rozwiązanie usterki. Warto upewnić się, że firma działa całodobowo i obsługuje region, w którym wystąpiła awaria. Profesjonalna pomoc drogowa to rozwiązanie, które może zapobiec większym komplikacjom podczas podróży.
OdpowiedzUsuń