Pył, kurz, wysoka temperatura - to środowisko naturalne każdego pracującego młota udarowego, czymłoto-wiertarki. Wiadomo jednak, że te warunki nie wpływająkorzystnie na nasze elektronarzędzia i wcześniej ( tańszy sprzęt)czy później doprowadzą do jej awarii . Czy można coś zrobić żeby zapobiec usterce i przedłużyć życie narzędziu? Oczywiście!
Zaprezentuję dzisiaj jak rozkręcić,
wyczyścić i złożyć „młotek” żeby po wszystkim jeszcze
działał:D
A oto nasza zawodniczka –
młoto-wiertarka Eurotec ( budową podobna do znacznej większości
sprzętu innych marek z pionowym mocowaniem silnika)
Trochę brudna, trochę zmęczona, ale
zaraz będzie jak nowa- do dzieła!
Najpierw odkręcamy śruby łączące
uchwyt z narzędziem – 4 śruby
Teraz czas na 3 śrubki trzymające
uchwyt razem – dostajemy się do środka i zapamiętując ( lub
robiąc zdjęcie) odkręcamy kabelki zasilające od przycisku. ( ja
wypiąłem tylko od strony silnika).
Następnie wyciągamy przewody z
uchwytu, a ten odkładamy na bok.
Teraz dobierzemy się do komory silnika
– trzymają ją 4 długie śruby inbusowe – odkręcamy...
Żeby wyciągnąć komorę (wraz ze
stojanem) musimy teraz odkręcić i odłożyć szczotki ( dobrze żeby
trafiły potem w to samo miejsce – zapobiegnie to niepotrzebnemu
ścieraniu szczotek i iskrzeniu na komutatorze).
A tu goły wirnik wraz z częścią
mechaniczną wiertarki...
Dobieramy się za obudowę przekładni
i tłoka pneumatycznego – 4 śruby imbusowe ( ja musiałem wesprzeć
się małą grzechotką)
Środek – napęd tłoka plus sam
tłoczek.
Całe „bebechy” czyścimy ze smaru
papierem – tłoczek odczepiamy i wyjmujemy ( można sprawdzić stan
o-ringa – zniszczony to częsty objaw braku udaru). Sprawdzamy stan
zębatek – w moim przypadku wszystko ok.
Myjemy obudowę i inne części mokrą
szmatką. Wirnik i stojan – przedmuchujemy lub czyścimy
pędzelkiem ( może być ten do golenia:) ).
Składamy wszystko w odwrotnej
kolejności – tłoczek przyczepiamy i wkładamy na swoje miejsce,
łączymy obudowę przekładni, tłoka ( 4 śrubki – skręcamy po
skosie i dokręcamy...)
Komorę silnika delikatnie wsadzamy (
niech wirnik bez uszczerbku wejdzie w stojan) i skręcamy 4 długie
śruby (również po skosie – potem dokręcamy).
Nadszedł czas na uchwyt –
przeciągamy z powrotem kabelki i zakręcamy je na przycisku (
układamy przewody w przewidzianych do tego rowkach) – teraz 4
śruby uchwyt – wiertarka, a następnie 3 łączące dwie strony
uchwytu.
Przykręcamy rączkę stabilizująca i
ostatni krok – szczotki – wsadzamy w to samo miejsce –
wkręcamy.
Pozostaje podłączyć sprzęt do sieci
i sprawdzić jak działa – u mnie strasznie iskrzyło z jednej
szczotki – okazało się że włożyłem ją w odwrotną stronę
niż ruch wirnika ( a wiadomo – już szczotka jest dopasowana )–
odwróciłem we właściwa stronę i Voila – młotek działa, aż
miło :)
Powodzenia:D
A w następnym artykule rozbierzemy, wyczyścimy i zakonserwujemy wyrzynarkę. Miała ostatnio ciężkie życie i trzeba poświęcić jej trochę czasu i serca. Zapraszam do lektury.
Jak powinien wyglądać warsztat majsterkowicza? Zapraszam do lektury.
Po inne ciekawe porady zapraszam na stronę główną.
A w następnym artykule rozbierzemy, wyczyścimy i zakonserwujemy wyrzynarkę. Miała ostatnio ciężkie życie i trzeba poświęcić jej trochę czasu i serca. Zapraszam do lektury.
Po inne ciekawe porady zapraszam na stronę główną.
Witam, świetny tekst.
OdpowiedzUsuńW mojej zabawce, młotek bije bez problemu, ale pod niewielkim oporem wiertło przestaje kręcić i stoi w miejscu. Kilka robót zabawka przerobiła a nie była jeszcze czyszczona. Czy czyszczenie pomoże, czy problem jest poważniejszy?
nie pomoże czyszczenie są dwie możliwości
Usuńalbo zcieło ci te dwa kliniki w tulei co ciągną wiertło zajrzyj od przodu bo bez obciążenia będzi ci się obracać na kulkach a pod obciążeniem przeskakiwać albo trzeba zajrzeć do sprzęgła to ten duży tryb nad wirnikiem on ma nakrętkę i trzeba dociągnąć lub wymienić okładziny
Super opis renowacji sprzętu, oby każdy dbał o takie maszyny jak Ty!
OdpowiedzUsuńWitam w moim młotku nie ma udaru sprzęt nowy niestety bez gwarancji chciałbym wiedzieć jak rozebrać głowice młotka i z jakich części się składa
OdpowiedzUsuńNajczęściej przyczyną jest zepsuty oring lub jakimś cudem jego brak -znajduje się na tłoczku widocznym na zdjęciach powyżej.
UsuńPo wykręceniu 4 śrub nie mogę się dostać do tłoczka. Obudowa przekładni i tłoka nie chce się rozłączyć. Czy jest na to rada? Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńPo odkręceniu 4 śrub powinno na 99% udać się rozłączyć obudowę tłoczka i przekładni. Jedyne co może blokować, to jeszcze przełącznik młota na górze obudowy- wykręć go lub co mniej możliwe blokuje to zablokowany sam tłoczek - przyczepiony to "dzyndzelka"na zębatce... życzę powodzenia w naprawię młotowiertarki.
UsuńDziękuję za informacje. Faktycznie nie zdemontowałem przełącznika na górze i może to mój problem. Jutro to sprawdzę. Pozdrawiam Robert
UsuńMłotek już rozebrany. Proszę o info czy do komory w której porusza się tloczek trzeba włożyć smaru czy wystarczy tylko samo smarowanie tłoczka? Pozdrawiam
UsuńJak najbardziej, tryba i przekładnie dobrze jak pracują odpowiednio smarowane! Pozdrawiam.
UsuńWitam , mam taka samą , ale zmieliło mi zębatki, czy to prawda, że nie m szans ich dokupić nigdzie ? szukam na necie i pusto...
OdpowiedzUsuńSzczerze to ciężko je zdobyć w sklepach lub internetach, ale kiedyś teściu pytał jakiegoś targowego typka, to powiedział że załatwi zębatke bez problemu... Także po zamienniki do niej uderzalbym właśnie na giełdy, targi itp...
UsuńMoże Pan powiedzieć jakich rozmiarów są szczotki w tym sprzęcie? Bo tak mi się zdarły że nie mogę zmierzyć :/
OdpowiedzUsuńWłaśnie zmierzyłem - 6mm na 7mm. Pamiętam że musiałem je doszlifować chyba z ósemki... także nie przejmuj się jak nie dopasujesz chociaż sprzedawca mówił, że do młotów z dolnym silnikiem to jest jeden standard.
UsuńDziękuję bardzo za pomoc :)
UsuńP.S. Super blog, powodzenia :)
Nie ma sprawy- jak da sie pomóc to czemu nie:)
UsuńWitam serdecznie
OdpowiedzUsuńDzięki Twojemu opisowi udało mi się zreanimować identyczną młotowiertarkę.
Znajomy miał już wyrzucić, przygarnąłem i za 4 zł (koszt oringów na tłoczki)stałem się szczęśliwym posiadaczem :)))
U mnie usterka polegała na tym, że mocowanie tłoka spadło z mimośrodu - banalna usterka.
Pozdrawiam
O to strasznie miło że poradnik sie przydaje, niebawem zajme się młotem Graphite bo mi wysiadł udar po jednym małym remoncie(a wyrzuciłem paragon). Myślę ze to zepsuty oring... Ps. Ten eurotec zrobil remont za niego i robi robote na nastepnym choć ma juz male bicie wiertlem na bok, ale udar okey...
UsuńPozdrawiam
Będę śledził Twój blog
UsuńA'propos wątku dotyczącego zagospodarowania warsztatu - szkoda że nie można dodawać fotek - chętnie obaliłbym mit że w blokowej piwnicy się nie da :))
3maj się, podrowionka
No to dawaj kolego foty na panmajsterkowicz@gmail.com i chętnie zrobimy post o warsztacie w blokowych warunkach.
Usuńnie ma sprawy, ogarnę "bałagan" i podeślę, może nawet jutro
OdpowiedzUsuńWitam wszystkich,
OdpowiedzUsuńotóż mam młoto-wiertarkę HEGMANN, próbuję przeprowadzić jej konserwację ale utknąłem w martwym i głupim punkcie, praktycznie rozebrałem ja całą, silnik, rączki, elektryka rozłączone ale w głowicy tam gdzie znajduje się udar tryby itd to nie mogę się tam dalej dostać dlatego że to wszystko trzyma się w plastikowej obudowie i problem w tym że ta obudowa trzymana jest przez przełącznik na wiercenie i na wierceniu z udarem i nie mam pojęcia jak on się tam trzyma i jak go odczepić.
Pozdrawiam Dawid:)
Hej- nie znam tej wiertarki- w moim przypadku przełącznik byl przykręcony na dwie krzyzakowe śrubki. U Ciebie spróbuj podważyć przełącznik i poszukać jakiegoś pierścienia Segera...
UsuńMechanizmy młotowiertarek smarujemy smarami o malej lepkości EP0 lub większe maszyny EP1 ze względu na ruch posuwisty cylindra i tłoka. Opory jakie stawia zaklejony gęstym smarek tłok mogą nawet uszkodzić mechanizm.
OdpowiedzUsuńNawet nie wiedziałem, że młotowiertarki mają jakieś smary o odpowiedniej specyfikacji. Mój stary młoteczek działa na ŁT 43 i daje radę puki co.
UsuńNiemniej dzięki wielkie za info - zagłębie się bardziej w temat:) pozdrawiam
Witam! Mam problem! W wiertarce z udarem "Einhell" LE-BH 826 po złożeniu korpusu gdzie jest zespół zębatek a w dole połówki korpusu wirnik i z boku przełącznik, który przełącza z pozycji wiercenia i wiercenia z udarem do pozycji samego udaru przekręcając go w prawo, nie można go przekręcić. Z pozycji wiercenie i wiercenia z udarem ten przełącznik tylko dochodzi do połowy, dalej stawia opór do pozycji samego udaru.
OdpowiedzUsuńKRÓTKI OPIS: Od środka korpusu ten przełącznik ma czpień, który porusza się ruchem wahadłowym, naprzeciw niego są widełki, które są połączone z małą zębatką a ta mała zębatka jest na sprężynie i połączona z dużą zębatką, która z drugiej jej strony wchodzi w gniazdo korpusu i łączy napęd główki do wiertła. Tu gdzie są te widełki ten czpień przełącznika ustawiony w pozycji przed złożeniem dwóch połówek, jest ustawiony na wiercenie i wiercenie z udarem, jak go przełącze na sam udar w prawo, to odpycha zębatkę dużą z małą gdzie są te widełki i nie mogę skręcić tych dwóch połówek korpusu całej tej przekładni zębatek, gdzie jest też wirnik w jednej z dolnej połówki,tj.dół z wirnikiem i ten przełącznik.Czy ten czpień przełącznika ma dotykać tych widełek? czy trzeba go wpasować tak,żeby był za widełkami, nie przed.Tak też próbowałem, ale jak założę ten czpień przed widełkami, to nie mogę tych widełek założyć na tą małą zębatkę, te widełki też mają bolec ze sprężyną, który wchodzi obok czpienia przełącznika w połówkę korpusu.Z reguły jestem kumatym facetem i większość elektronarzędzi naprawiałem i naprawiam nadal,a tu jest to dla mnie duży bakcyl problemu,gdzie z długoletniej praktyki znam się na elektronice, elektryce sieciowej, itp. Proszę o podpowiedź, lub podać swój kontakt, to oddzwonię i telefonicznie prędzej wytłumaczę.Pozdrawiam
Witam ponownie! do tego opisu przed paroma minutami powyżej dot:problem z przełącznikiem wiertarki z udarem, podam swój kontaktowy e meil. tad 01557@wp.pl
OdpowiedzUsuńGdy glowica nie kreci mogą być zmielone kliny pod zębatką na tuleji w którą wchodzi tloczek od udaru
OdpowiedzUsuńWitam, rozbieram swój udar, ..i stoje w momencie rozbiórki plastikowej komory silnika, a mianowicie u dołu znajduje się czarna nakładka i za nic nie moge jej ściągnąć . kręcę , podważam i nic . nie chce za mocno żeby czegoś nie uszkodzić. Jak ją zdjąć...?
OdpowiedzUsuńJeśli odkręciłeś wszystkie śrubki, to może być już tylko plastik z miejscem na dolne łożysko silnika- powinno dość łatwo zejść. Dolne łożysko nie jest ciasno nabite. Chyba że juz sobie poradziles z problem- napisz w takim razie jak uporałeś z tą nakładką.
UsuńW korpusie tej młotowiertarki ma zjechana zębatke czy idzie ja jakoś wymienić?
OdpowiedzUsuń?
OdpowiedzUsuńWybacz za późną odpowiedź- ale tak- jest możliwość wymiany. Trzeba ją wybić? wyprasować?
UsuńZastanawiałem się nad zakupem mlota bo stary już nie dawał rady i ceny jakie zobaczyłem to istna masakra ale postanoiwiłem jeszcze poszukać na internecie i natrafiłem na https://seger.pl/. Złożyłem zamówienie naprawdę nie małe a przyszło już na drugi dzień i do tego ceny, naprawdę niskie! Polecam z całego serduszka!
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńDbanie o elektronarzędzia na pewno pozwolą nam na nich dużo więcej pracować. Oczywiście musimy mieć także elektronarzędzia https://interblue.pl/elektronarzedzia,c,67 ze sprawdzonych miejsc, więc musimy zwracać uwagę na to co kupujemy. Ja jestem zdania, ze najlepiej jest kupować w sprawdzonych sklepach.
OdpowiedzUsuńPolecam Serwis Auto Szyby "Karad" www.autoszybykarad.pl – świetny serwis od wymiany szyb samochodowych. W Białołęce nie mają sobie równych!
OdpowiedzUsuńWitam w moim młoto-wiertarce EINHEL LE-BH826 nie działa młot a działa wiercenie ale też bez udaru. Rozmontowałem ją dokładnie 2razy i całkowicie, przejrzałem, niby wszystko wygląda na sprawne, smaru było dosyć i zmontowałem dokładnie i dalej młot nie działa a wiercenie jest bez udaru. Na tłoczku jest oring niby dobry ale nie wiem czy to jego wina bo korbowód nie kręcie się i przypuszczam, że przez to nie działa młot. Są w nim 3 kulki czy one muszą być czyste czy mają być w smarze bo wyczyściłem - jak w rowerze na sucho - i też młot nie działał i jak nasmarowałem to też młot nie działał. Co może być przyczyną nie działania młota? Nadmieniam, że szczotki są OK i silnik działa OK. Może ktoś coś podpowie. Pozdrawiam serdecznie Reniek
OdpowiedzUsuńBardzo przydatne te Twoje posty :D
OdpowiedzUsuńSuper masz artykuły, bardzo przydatne!
OdpowiedzUsuńListwy
Świetny blog i bardzo przydatny wpis.
OdpowiedzUsuńDobrze jest zrobić samemu, a nie oddawać, żeby ktoś naprawił satysfakcja jest bezcenna.
OdpowiedzUsuńPodoba mi się bardzo
OdpowiedzUsuńPodoba mi się ten wpis
OdpowiedzUsuń